Bankernes betalingsformidler PBS kaster sig i løbet af kort tid ud på markedet for betalingsgateways til netbutikker.
PBS har hidtil alene tilbudt butikkerne indløsningsaftaler i forhold til betalingskort, men vil i løbet af et par måneder være klar til også selv at tilbyde butikkerne betalingsmoduler - såkaldte betalingsgateways.
Færre konkurrenter
Antallet af danske betalingsgateways blev i slutningen af 2005 reduceret fra knap 100 til under 20 efter skærpede krav gennemført af PBS på vegne af blandt andre kortudbyderen Visa.
I forbindelse med det udskilningsløb har PBS overtaget et gatewaymodul fra selskabet Consius, fortæller PBS-direktør Nils Hilbard.
PBS forventer i løbet af nogle måneder at være klar til via det modul selv at tilbyde en betalingsløsning til netbutikkerne. Løsningen vil kunne håndtere både danske og internationale betalingskort.
- Andre betalingsformidlere på det internationale marked kan tilbyde både indløsningsaftaler og gatewaymoduler. Vi ønsker at have den samme mulighed på et marked, hvor vi mærker stigende efterspørgsel, siger Nils Hilbard.
Dermed bevæger PBS sig længere ud i leverancekæden mod netbutikkerne. De har hidtil haft en indløsningaftale på kreditkort med PBS, men købt deres betalingsgateway hos selskaber som DIBS, Quickpay og Interpay.
Undren hos Quickpay
Hos Quickpay undrer administrerende direktør Thomas Jensen sig over det nye skridt fra PBS.
- PBS har i dag defacto-monopol på danske indløsningsaftaler og er samtidig klart dominerende på internationale indløsningsaftaler, siger Thomas Jensen.
- PBS har direkte adgang til alle kunderne, og man kan forestille sig, at selskabet kan benytte den position til at forvride konkurrencen, siger han.
Han mener, at der kan gemme sig en sag for Konkurrencestyrelsen i udspillet fra PBS.
Konkurrencestyrelsen oplyser til Computerworld, at man ingen kommentarer har til PBS' planer, men at man vil se på sagen, hvis der kommer en henvendelse.
Styrelsen undersøgte sidste år, om der skulle skrides ind over for PBS' gebyrer for Dankort-betalinger.
Det skete efter kritik af, at PBS-gebyret er højere på nettet end ved fysiske butikker. Konkurrencestyrelsen nåde imidlertid frem til, at der ikke var grundlag for at skride ind over for PBS.