Lørdagens salg af billetter til to kommende koncerter med britiske Radiohead i KB Hallen i maj i København blev en svir for netfolket, men en sur oplevelse for de mange hundrede danskere, der var gået i en Fona-butik for at købe billet.
Billet-systemets forbindelse til de omkring 70 Fona-butikker gik nemlig ned, da der var blevet langet ganske få billetter over disken.
I nogle af Fona-butikkerne blev der reserveret billetter til de 10 første kunder i køen, mens de ventende i andre butikker måtte gå hjem med uforettet sag.
Til gengæld så det anderledes lyst ud på internettet, hvor Billetlugen ellers tidligere har haft massive problemer i forbindelse med salg af billetter til store koncerter.
Nettet kørte som smurt
- Vi har ikke modtaget en eneste klage over net-salget, mens vi har fået under 20 henvendelser angående salget i Fona-butikkerne, siger Jeppe Michael Jensen, direktør i E-billetter, der står bag Billetlugen.dk.
På nettet blev der gennemført 1.200 transaktioner på 20 minutter, hvilket Jeppe Michael Jensen betegner som meget tilfredstillende.
- Det er naturligvis ærgerligt, at Fona-systemet bryder sammen, men generelt har vi ikke oplevet store problemer denne gang, siger han.
Billetlugen.dk udskiftede sidste år sit omstridte kø-system fra Netgroup med Citrix Netscaler.
Det skete efter omfattende problemer med salg af billetter til koncerter med blandt andre U2 og Robbie Williams, hvor folk havde hængt i kø på nettet i timevis og var blevet smidt af, netop som de skulle til at betale.
Den store prøve med det nye system kom i december sidste år, da der blev åbnet for salg til sommerens Rolling Stones-koncert i Horsens. Det forløb stille og roligt uden de store propper i systemet.