Forbrugere dropper MMS

Nye tal fra IT- og telestyrelsen viser et markant fald i kundernes MMS-forbrug. Det skyldes tjenestens gebrækkelige brugervenlighed, siger teleanalytiker. Beskeden fra kunderne er klar: Vi vil ikke finde os i det.

Telekundernes tomler trykkede langt færre gange på send MMS i sidste halvdel af 2005 end bare et halvt år tidligere.

En ny rapport fra It- og telestyrelsen viser, at hvor man burde have forventet et boom i antallet af sendte MMS’er, så falder tallet i stedet med godt en halv million til i alt 11,7 millioner sendte MMS-beskeder.

Faldet i brugen af MMS-beskederne skal ses som et udtryk for, at mobiloperatørerne har været ualmindeligt dårlige til at markedsføre produktet. Det mener Torben Rune, som er teleanalytiker og direktør i Netplan.

Alt for besværligt

- MMS er rent teknologisk alt, alt for besværligt. Det er mere end almindeligt tvivlsomt, om beskeden når frem til modtageren. Og hvis den når frem, er spørgsmålet så, om den ser rigtig ud, siger Torben Rune.

Den vigtigste årsag til problemet er, at telefonproducenterne har troet, at deres markedsposition var så stærk, at de ikke behøvede at koordinere med andre producenter, siger Torben Rune.

Det betyder, at man i dag kan opleve, at en billedkonferencetelefon kun kan sende billede og lyd til en telefon, som er nøjagtig magen til.

- Og det vil vi som forbrugere ikke finde os i. Så gider vi ikke bruge tjenesterne. Kunderne har talt deres tydelige sprog i dette tilfælde, siger Torben Rune.

Ingen løsning

Torben Rune mener, at der ikke er nogen løsning på problemet. Han ser tilbagegangen i sendte MMS-beskeder som toppen af et frygtindgydende isbjerg.

- MMS-problematikken repræsenterer prototypen på de kompatibilitetsproblemer, vi vil stå overfor, når vi tager 3G-nettet rigtigt i brug, siger han.

Ifølge Torben Rune vil vi opleve det samme problem med samtlige kommende dataoverførsler, som skal foregå henover en telefongrænseflade. Den eneste løsning på problemet er desværre at standardisere operativsystemet i terminalerne, som eksempelvis Microsoft har gjort det.

- Desværre, fordi det betyder, at vi er på vej til igen at opbygge et monopol på terminalsiden, siger Torben Rune




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere