Forbrugere dropper MMS

Nye tal fra IT- og telestyrelsen viser et markant fald i kundernes MMS-forbrug. Det skyldes tjenestens gebrækkelige brugervenlighed, siger teleanalytiker. Beskeden fra kunderne er klar: Vi vil ikke finde os i det.

Telekundernes tomler trykkede langt færre gange på send MMS i sidste halvdel af 2005 end bare et halvt år tidligere.

En ny rapport fra It- og telestyrelsen viser, at hvor man burde have forventet et boom i antallet af sendte MMS’er, så falder tallet i stedet med godt en halv million til i alt 11,7 millioner sendte MMS-beskeder.

Faldet i brugen af MMS-beskederne skal ses som et udtryk for, at mobiloperatørerne har været ualmindeligt dårlige til at markedsføre produktet. Det mener Torben Rune, som er teleanalytiker og direktør i Netplan.

Alt for besværligt

- MMS er rent teknologisk alt, alt for besværligt. Det er mere end almindeligt tvivlsomt, om beskeden når frem til modtageren. Og hvis den når frem, er spørgsmålet så, om den ser rigtig ud, siger Torben Rune.

Den vigtigste årsag til problemet er, at telefonproducenterne har troet, at deres markedsposition var så stærk, at de ikke behøvede at koordinere med andre producenter, siger Torben Rune.

Det betyder, at man i dag kan opleve, at en billedkonferencetelefon kun kan sende billede og lyd til en telefon, som er nøjagtig magen til.

- Og det vil vi som forbrugere ikke finde os i. Så gider vi ikke bruge tjenesterne. Kunderne har talt deres tydelige sprog i dette tilfælde, siger Torben Rune.

Ingen løsning

Torben Rune mener, at der ikke er nogen løsning på problemet. Han ser tilbagegangen i sendte MMS-beskeder som toppen af et frygtindgydende isbjerg.

- MMS-problematikken repræsenterer prototypen på de kompatibilitetsproblemer, vi vil stå overfor, når vi tager 3G-nettet rigtigt i brug, siger han.

Ifølge Torben Rune vil vi opleve det samme problem med samtlige kommende dataoverførsler, som skal foregå henover en telefongrænseflade. Den eneste løsning på problemet er desværre at standardisere operativsystemet i terminalerne, som eksempelvis Microsoft har gjort det.

- Desværre, fordi det betyder, at vi er på vej til igen at opbygge et monopol på terminalsiden, siger Torben Rune




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere