De administrative byrder er vokset eksplosivt for løn- og personalemedarbejdere i Københavns Kommune, efter kommunen sidste år skiftede til et lønsystem fra KMD.
Skiftet kom efter den udskældte it-leverandør Accenture fik en fyreseddel på grund af måneders lønkaos i kommunen.
- Jeg er ansat til personale- og lønadministration, og lønnen burde højest tage 25 procent af min tid, men den tager mere end 80 procent, siger personale-medarbejder Hanne Fledelius fra Handicapcenter Øst under Københavns Kommune.
Hun henviser til, at arbejdsgangene er blevet væsentligt tungere med KMD på lønopgaven.
Det skyldes blandt andet, at hun ikke længere selv elektronisk kan ændre lønoplysninger om medarbejdere i systemet, men i stedet skal udfylde blanketter, der efterfølgende skal sendes frem og tilbage.
KMD: Langt fra optimalt
- Det er ikke en fornuftig administrativ procedure, og det skal der selvfølgelig gøres noget ved. Vi skal have arbejdsglæde tilbage til lønmedarbejderne i Københavns Kommune, siger formand for fagforbundet HK Kommunal, Kim Simonsen.
Mens selve lønudbetalingerne til medarbejderne fungerer tilfredsstillende erkender chef for løn-service hos it-leverandøren KMD, Marius Winther Rasmussen, at arbejdsprocessen for løn-medarbejderne langt fra er optimal.
- Vi har ikke etableret en elektronisk understøttelse af arbejdet fra starten af hensyn til driftsikkerheden. Det er klart, at det virker tungt, at kommunen først skal udfylde en blanket og sende den til os, så vi kan taste ændringerne ind, siger Marius Winther Rasmussen.
Både Hanne Fledelius og Marius Winther Rasmussen fortæller, at blanket-modellen resulterer i, at oplysninger går tabt, og at ændringer af oplysninger i systemet forløber langsommeligt.
Ifølge Marius Winther Rasmussen er det en del af KMD's kontrakt med Københavns Kommune, at selskabet skal levere en portalløsning, så kommunens lønmedarbejdere selv kan ændre oplysninger i systemet.
Ikke tilfredsstillende
Portalløsningen forventes ifølge vicekontorchef i Københavns Kommune, Kasper Schmidt, at være i luften i løbet af 2006.
Han oplyser, at den samlede fejlprocent på lønudbetalingerne nu ligger på 2,2 procent, hvor KMD tegner sig for 0,7 procent og kommunen selv for resten.
Accenture har tidligere oplyst, at der kun var fejl i 0,22 procent af lønudbetalingerne, da selskabet blev fyret fra opgaven sidste år.
Udviklingen under KMD går ifølge Kasper Schmidt i den rigtige retning, men resultatet er endnu ikke tilfredsstillende.
Er KMD blevet pålagt en bod i forbindelse med løsningen af opgaven?
- Vi har løbende drøftelser med KMD om kvaliteten af lønanvisningen. Jeg vil ikke komme nærmere ind på, hvordan vi har håndteret de diskussioner, men vi har en dialog om kvalitetsniveauet, og det har de konsekvenser, som det nu har ifølge kontrakten, siger Kasper Schmidt.
Hos KMD oplyser pressechef Eva Louise Holm Østergaard, at selskabet ikke ønsker at drøfte kontraktforholdene mellem KMD og Københavns Kommune i medierne.