Startskud til gigantisk SAP-projekt hos posten

Post Danmark tog mandag den hidtil største SAP-implementering i brug i forbindelse med postens skifte til et nyt SAP-baseret virksomhedssystem. Alt ser ud til at gå planmæssigt, melder it-chef Bernt Römer.

Den tredje og hidtil største del-implementering af et nyt SAP-system hos Post Danmark blev mandag taget i brug og forløber ifølge den ansvarlige it-chef planmæssigt.

- De første indikationer er, at det ser fornuftigt ud. Vi vurderer situationen løbende, og skulle der opstå problemer, vil vi i første omgang forsøge at arbejde os ud af dem i stedet for at lave en fall back-manøvre, siger Bernt Rømer.

Han er chef for Post Danmarks særlige SAP-kompetencecenter, der er oprettet med henblik på implementeringen af Post Danmarks nye SAP-baserede virksomhedssystemer.

ERP-løsningerne koster Post Danmark et ikke offentliggjort trecifret millionbeløb i perioden fra 2004 frem til 2008.

Fakturering for milliarder

Post Danmark omsætter for cirka en milliard kroner om måneden baseret på cirka 40.000 erhvervskunder.

Den del af det nye SAP-system, der mandag blev sat i drift, omfatter ordrestyring, fakturering, debitering og budgettering samt løsninger til kundeservice og håndtering af reklamationer.

- Vi begynder fra i dag at optage alle ordrer i vores nye SAP-systemer, og i løbet af måneden kører vi vores første faktureringer af kunderne i det nye system, siger Bernt Rømer.

Ifølge it-chefen har alene den netop igangsatte del af Post Danmarks nye SAP-system krævet 60-70 it-konsulenters arbejde i halvandet år. Hertil kommer et tilsvarende antal interne medarbejdere hos Post Danmark.

Endvidere er der brugt mange ressourcer på uddannelse af de cirka 2.500 nye brugere på SAP-systemerne, så der nu er 7.500 SAP-brugere i Post Danmark, fortæller Bernt Römer.

Samlet set er Post Danmark implementering af det nye system et af Danmark største SAP-projekter. Den seneste implementering er den hidtil mest komplekse, fordi den blandt andet omfatter en række forskellige løsninger.

Den sidste af de planlagte syv del-etaper forventes gennemført i 2008 og drejer sig om nye løsninger til lønadministration, tidsregistrering og planlægningen af bemandingen for de cirka 25.000 ansatte.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S