Startskud til gigantisk SAP-projekt hos posten

Post Danmark tog mandag den hidtil største SAP-implementering i brug i forbindelse med postens skifte til et nyt SAP-baseret virksomhedssystem. Alt ser ud til at gå planmæssigt, melder it-chef Bernt Römer.

Den tredje og hidtil største del-implementering af et nyt SAP-system hos Post Danmark blev mandag taget i brug og forløber ifølge den ansvarlige it-chef planmæssigt.

- De første indikationer er, at det ser fornuftigt ud. Vi vurderer situationen løbende, og skulle der opstå problemer, vil vi i første omgang forsøge at arbejde os ud af dem i stedet for at lave en fall back-manøvre, siger Bernt Rømer.

Han er chef for Post Danmarks særlige SAP-kompetencecenter, der er oprettet med henblik på implementeringen af Post Danmarks nye SAP-baserede virksomhedssystemer.

ERP-løsningerne koster Post Danmark et ikke offentliggjort trecifret millionbeløb i perioden fra 2004 frem til 2008.

Fakturering for milliarder

Post Danmark omsætter for cirka en milliard kroner om måneden baseret på cirka 40.000 erhvervskunder.

Den del af det nye SAP-system, der mandag blev sat i drift, omfatter ordrestyring, fakturering, debitering og budgettering samt løsninger til kundeservice og håndtering af reklamationer.

- Vi begynder fra i dag at optage alle ordrer i vores nye SAP-systemer, og i løbet af måneden kører vi vores første faktureringer af kunderne i det nye system, siger Bernt Rømer.

Ifølge it-chefen har alene den netop igangsatte del af Post Danmarks nye SAP-system krævet 60-70 it-konsulenters arbejde i halvandet år. Hertil kommer et tilsvarende antal interne medarbejdere hos Post Danmark.

Endvidere er der brugt mange ressourcer på uddannelse af de cirka 2.500 nye brugere på SAP-systemerne, så der nu er 7.500 SAP-brugere i Post Danmark, fortæller Bernt Römer.

Samlet set er Post Danmark implementering af det nye system et af Danmark største SAP-projekter. Den seneste implementering er den hidtil mest komplekse, fordi den blandt andet omfatter en række forskellige løsninger.

Den sidste af de planlagte syv del-etaper forventes gennemført i 2008 og drejer sig om nye løsninger til lønadministration, tidsregistrering og planlægningen af bemandingen for de cirka 25.000 ansatte.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere