Google sætter sig tungt på MySpace

Google sætter sig tungt på et af verdens største websites, MySpace, som Google nu eksklusivt skal levere annoncer og søgetjenester til. Yahoo ryger ud i kulden.

Med en ny aftale med det store amerikanske chatforum MySpace har Google sikret sig en af de mest attraktive aftaler på søgemaskine-markedet.

Med aftalen verfer Google hovedkonkurrenten Yahoo af banen, efter MySpace indtil nu har anvendt Yahoo som søgemaskine og desuden har anvendt betalte søgeresultater fra Yahoo.

MySpace - der gik i luften i 2004 - er et af verdens mest populære websites med mere end 73 millioner registrerede brugere, der primært består af unge, som via personlige profiler, billeder og lignende kan oprette netværk via sitet.

Ene-leverandør

Med aftalen bliver Google ene-leverandør af samtlige søge-funktionaliteter og ikke mindst søgerelaterede annoncer til MySpace og hovedparten af websites under News Corps onlineselskab, Fox Interactive Media.

Ifølge parterne vil Google begynde at integrere selskabets søge-tjenester og annoncerings-systemer i MySpace.com i efteråret.

Analytikere har tidligere vurderet, at MySpace.com langt fra udnytter sit omsætnings-potentiale inden for annoncer, hvilket aftalen skal hjælpe med til at ændre. Samtidig får Google - der tidligere har vist stor evne for at skabe stor omsætning inden for søgerelateret annoncering - en stor kanal til selskabets AdSense-program.

Et led i aftalen er en fordeling af Googles omsætning i MySpace-universitet. Parterne har aftalt, at Google skal betale mindst 5,3 milliarder kroner til Fox Interactive Media fra begyndelsen af 2007 til midten af 2010.

Det er dog en betingelse, at Fox Interactive Media når visse mål inden for trafikmængde og andre ting.

Fox Interactive Media og Google har en række flere samarbejds-aftaler på vej i de kommende år, meddeler de to virksomheder.

De vil ikke oplyse detaljer, men analytikere vurderer, at det er oplagt for dem at satse på blandt andet messaging-programmer og video i stil med den aftale, som Google netop har indgået med MTV.

MySpace oplyser eksakte omsætningstal, men har dog ifølge selskabet nået "store tal" med en fordobling hver fjerde måned i indeværende regnskabsår.

Læs mere om MySpace i fredagens trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere