Finske Nokia køber den amerikanske distributør af digitale musiktjenester Loudeye for en samlet pris på knap 360 millioner kroner.
Købet skal danne grundlag for en stor Nokia-satsning til næste år, hvor finnerne vil lancere en musik-tjeneste.
Indtil videre er Nokia dog meget sparsom med oplysninger og vil blot sige, at musik-tjenesten bliver "omfattende".
Det ligge desuden klart, at der bliver tale om en grydeklar musik-forretning, som mobilselskaberne kan tage til sig uden dikkedarer.
Handlen understreger Nokias strategi om fremover også at satse på indhold fremfor alene på fysiske apparater.
Allerede i foråret indledte Nokia samarbejde med Microsoft om levering af musik og e-mail til Nokias telefoner i samarbejde med netop Loudeye.
1,6 millioner musiknumre
Loudeye meddeler, at selskabet har 1,6 millioner musiknumre i dets katalog.
Selskabet købte i 2004 sangeren Peter Gabriels distributør af netmusik, OD2, hvilket dengang gjorde selskabet til et af Europas største selskaber indenfor net-musik.
Selskabet står bag 60 download-tjenester i 20 lande i Europa, Afrika, Australien og New Zealand og har blandt andre MTV Networks i kundebasen.
Samtidig arbejder selskabet med mobiloperatører og udbydere af net-tjenester på forskellige tjenester.
Loudeye omsatte i det seneste kvartal for 50 millioner kroner og fik et underskud på knap 28 millioner kroner.