De to amerikanske net-kæmper Google og Ebay er på vej ind i et tæt partnerskab, der tager luften ud af den ellers så skarpe konkurrence, der har bragt de to kæmper på kollissionskurs, skriver Financial Times.
Partnerskabet vil presse Microsoft yderligere ud i isolation, selv om selskabet på samme måde har søgt partnerskaber med net-selskaber for at sætte skub i dets internet-aktiviteter.
Ifølge Financial Times tager aftalen desuden luften ud af brancherygter om kommende fusioner og opkøb i branchen, der med andre aftaler er ved at konsolidere sig i et komplekst netværk af samarbejder og partner-aftaler.
Google bliver med aftalen ene-leverandør af tekst-baseret annonce-materiale til alle Ebays websites uden for USA, hvor Yahoo ifølge en tidligere aftale sidder på annonce-markedet.
Samtidig går selskaberne sammen om en annonce-aftale om deres net-telefoni-tjenester, Ebays Skype og Google Talk, på medpartens indkøbs- og søgesider.
Ebay og Google har allerede en forbindelse, i det Ebay er blandt Googles største kunder indenfor betalte søgeresultater.
Google har i den seneste tid indgået en række vigtige aftaler med førende net-selskaber som AOL og MySpace.