Kæde-markedsføring skal sælge BonBon-slik

Kæde-mails og MMS’er skal hjælpe med igen at få hundeprutter på dagsordenen blandt unge, mener slikproducenten Toms. Mætningspunktet for viral markedsføring er snart nået, advarer marketingsekspert.

Efter at Toms BonBon-produkter har oplevet en svækket markedsposition gennem de senere år, satser slikproducenten nu på igen at få ungdommen til at tale om hundeprutter, mågeklatter og lossepladsen.

Det skal ske ved hjælp af en viral markedsføring af produkterne, hvor kæde-mails og MMS’er får de unge til selv at udbrede budskabet om verdens sjoveste slik.

Viral markedsføring er blevet mere og mere almindeligt i de senere år.

Strategien er, at man gør reklamebudskabet så underholdende, at målgruppen selv sender det videre til venner og bekendte.

Sænker paraderne

Det er kommunikationsfirmaet VerticPortals, der står for BonBon-kampagnen, hvor internettet bruges som den overordnede platform til at involvere målgruppen i slik-universet.

En ny webside indeholder blandt andet et spil og fire internetfilm, som de unge selv kan lave deres egen slutning på.

- Det hele foregår i et BonBon-univers, hvor det blandt andet handler meget om prutter. De unge kan selv skrive en tekst og lave deres egen slutning på filmene, som man så kan sende til en mobiltelefon eller som en e-mail, forklarer Sebastian Jespersen, der er direktør i VerticPortals.

Der bliver samtidig lavet forskellige humør-ikoner og BonBon-skins til MSN Messenger.

Det hele er et led i strategien med at få de unge involveret i udbredelsen af budskabet om verdens sjoveste slik.

- Ved en viral markedsføring har målgruppen paraderne sænket i forhold til budskabet, fordi reklamen kommer fra en, man selv kender. I mange tilfælde vælger de unge også at sende reklamen videre, og dermed kommer den ud til langt flere, siger Sebastian Jespersen.

Mætningspunkt nås før eller siden

På Copenhagen Business School arbejder Jens Carsten Nielsen, der er leder af Center for Marketing Communication, med viral markedsføring og effekterne heraf.

Han peger på, at strategien er vundet meget frem i de senere år, og at populariteten måske snart begynder at bide sig selv i halen.

- Viral markedsføring henvender sig primært til ungdomskredsene, og mængden er efterhånden så overvældende, at man før eller siden når mætningspunktet, siger Jens Carsten Nielsen.

Han peger på, at unge også kan blive trætte af at få en masse reklame-mails og MMS’er.

- Det er en forudsætning, at netværket kender hinanden, og det kan godt give problemer, hvis ikke man er tilstrækkelig selektiv i, hvem man sender reklamen til, siger Jens Carsten Nielsen.

Oplagt med hundeprutter

Samtidig peger han dog på, at en succesfuld viral markedsføring har den gevinst, at det bliver en meget direkte og fokuseret kampagne.

Og netop BonBon har et meget oplagt brand til at kunne føre en viral markedsføring med succes, vurderer Jens Carsten Nielsen.

- Deres produkt er meget velegnet til den her form for markedsføring, fordi det som udgangspunkt er sjovt og henvender sig til en meget ung målgruppe. Jo længere ned i aldersgrupperne, man kommer, jo længere tid går der, inden mætningspunktet er nået, siger jens Carsten Nielsen.

BonBons kampagne begynder i midten af september med en række tv-reklamer, der henviser til mulighederne på internettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere