iPod-ejere handler ikke på iTunes

Kun en brøkdel af indholdet på verdens 60 millioner iPods kommer fra netbutikken iTunes. I stedet fyldes afspilleren op med musik fra købte cd’er eller ulovlige fildelingstjenester.

Apples kobling mellem verdens mest populære håndholdte musikafspiller, iPod, og netbutikken iTunes har kun minimal effekt på, hvad brugere rent faktisk fylder deres afspiller op med.

I en ny europæisk markedsundersøgelse lavet af Jupiter Research, siger 80 procent af de spurgte iPod-ejere, at de ikke har for vane at købe musik på iTunes Music Store.

Det skriver Computerworlds norske søsteravis, Computerworld.no.

I stedet fyldes størstedelen af gigabytene op af musik fra købte cd’er eller downloadet musik fra fildelingstjenester. Ifølge Jupiter er der solgt 60 millioner iPods.

Begrænset marked

Apple hævder over for Computerworld.no at have en markedsandel på 80 procent, men vil ikke opgive selskabets omsætningstal. Men Apple hævder at have solgt 1,5 milliarder enkeltmelodier på iTunes indtil videre.

Der lyder af meget, men skal sættes i sammenhæng med det traditionelle pladesalg. Selvom musikbranchen har meldt om stagnerende cd-salg i de sidste år, er den digitale omsætning fortsat forholdsvist minimal.

Ifølge den internationale pladebrancheorganisation, IFPI, blev der i 2005 omsat cd’er for 99 milliarder kroner, og i 2004 for 105 milliarder kroner.

Netbutikken iTunes åbnede i USA i 2003, i Storbritannien i 2004 og i resten af Europa i 2005. iTunes-melodierne har kostet 99 cent per styk siden starten, skriver Computerworld.no.

Det giver en omsætning på 1,5 millarder dollars eller 8,7 milliarder kroner siden opstarten. Samme periodes cd-salg udgør cirka 262 milliarder kroner.

Holder tæt

Apple ønsker ikke at kommentere tallene fra Jupiter Research.

Ifølge Fredrik Hallstan, nordisk direktør for Apple, har selskabet ikke tal for Europa i øjeblikket.

- Det vi har, er tal fra USA og Storbritannien, men dem vil vi ikke gå ud med nu, siger han.

Hallstan bekræfter dog, at der er solgt 60 millioner iPods og hævder, at der er foretaget 1,5 milliarder downloads fra iTunes. Stemmer det, er der downloadet 25 sange per afspiller.

Værre for andre

Ifølge Jupiter Research er den digitale købsaktivitet dog endnu lavere, når det gælder andre musikafspillere. iPod-ejere både køber mere og er mere lovlydige end ejere af andre afspillere, viser undersøgelsen.

Alligevel slår undersøgelsen fast, at folk som downloader musik fra fildelingsnetværk, ikke holder op med det, selvom de også køber en sang hos iTunes.

Omkring 30 procent af iPod-ejerne indrømmer, at de downloader ulovlig musik fra et fildelingsnetværk mindst en gang om måneden, mens 23 procent siger, at de downloader fra gratis og lovlige kilder, skriver Computerworld.no.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job