WiMAX er ikke længere en udkogt grøntsag

Der satses milliarder af kroner på ambitiøse WiMAX-projekter, og alle de store udstyrsproducenter er kommet på banen. Det er dog uklart, om det kommer til at gøre mest ondt på 3G, fiber eller kobber.

ComputerViews: På få måneder er WiMAX gået fra at være en af mange udkogte grønsager, der flyder rundt i teleindustriens forkortelsessuppe, til at blive en teknologi, som operatører og udstyrsproducenter er klar til at satse milliarder på.

Standarden, der er i familie med WiFi, tilbyder trådløs bredbåndsadgang med en udendørs dækning på omkring seks kilometer fra en basestation.

Den lover mange megabits båndbredde for en brøkdel af prisen for at stille et 3G netværk på benene eller for at grave fiber ud til hver eneste kunde.

Dele af industrien jubler

Dele af teleindustrien er begejstret.

Den amerikanske gigant Sprint lancerede i august en ambitiøs satsning på mobilt WiMAX, bakket op af investeringer på den respektable side af 15 milliarder kroner.

I Sverige har en WiMAX-auktion til næste år trukket 1.441 ansøgninger, oggså i Danmark foreventes It- og Telestyrelsen at uddele en række licenser i begyndelsen af 2007.

Udstyrsproducenterne har fanget signalet.

Alcatel og Samsung slog tidligere på året pjalterne sammen i en WiMAX alliance, Motorola og Intel deltager i Sprints store projekt, og Nokia kom i går på banen med en anbefaling af standarden til de operatører, der ikke har 3G licenser.

Men – vil skeptikeren påpege – det er jo ikke første gang vi bliver lovet, at en trådløs teknologi vil ændre verden.

For en fire-fem år siden var der for eksempel højstemte forventninger til Fixed Wireless Access som et seriøst alternativ til ADSL.

Flere selskaber satsede millioner på det, men med meget begrænset resultat.

Nu er den trådløse teknologi imidlertid blevet bedre, billigere og – måske vigtigst af alt - mobil.

Det er stadig uvist om WiMAX vil tage marked fra 3G, eller om den primært bliver en udfordrer til kobber og fiber.

Men ét er sikkert: Dens hastige udvikling skaber en ny og uforudsigelig dynamik i bredbåndsmarkedet.

ComputerViews er en ny analyseform herhjemme. Læs mere om ideen bag ComputerViews her

Hvis du har forslag eller kommentarer til emner, som du mener, at ComputerViews bør tage op til kritisk behandling, så send os en e-mail på computerviews@cw.dkdk.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Senior OT Cybersecurity Advisor til Københavns Metro

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car