WiMAX er ikke længere en udkogt grøntsag

Der satses milliarder af kroner på ambitiøse WiMAX-projekter, og alle de store udstyrsproducenter er kommet på banen. Det er dog uklart, om det kommer til at gøre mest ondt på 3G, fiber eller kobber.

ComputerViews: På få måneder er WiMAX gået fra at være en af mange udkogte grønsager, der flyder rundt i teleindustriens forkortelsessuppe, til at blive en teknologi, som operatører og udstyrsproducenter er klar til at satse milliarder på.

Standarden, der er i familie med WiFi, tilbyder trådløs bredbåndsadgang med en udendørs dækning på omkring seks kilometer fra en basestation.

Den lover mange megabits båndbredde for en brøkdel af prisen for at stille et 3G netværk på benene eller for at grave fiber ud til hver eneste kunde.

Dele af industrien jubler

Dele af teleindustrien er begejstret.

Den amerikanske gigant Sprint lancerede i august en ambitiøs satsning på mobilt WiMAX, bakket op af investeringer på den respektable side af 15 milliarder kroner.

I Sverige har en WiMAX-auktion til næste år trukket 1.441 ansøgninger, oggså i Danmark foreventes It- og Telestyrelsen at uddele en række licenser i begyndelsen af 2007.

Udstyrsproducenterne har fanget signalet.

Alcatel og Samsung slog tidligere på året pjalterne sammen i en WiMAX alliance, Motorola og Intel deltager i Sprints store projekt, og Nokia kom i går på banen med en anbefaling af standarden til de operatører, der ikke har 3G licenser.

Men – vil skeptikeren påpege – det er jo ikke første gang vi bliver lovet, at en trådløs teknologi vil ændre verden.

For en fire-fem år siden var der for eksempel højstemte forventninger til Fixed Wireless Access som et seriøst alternativ til ADSL.

Flere selskaber satsede millioner på det, men med meget begrænset resultat.

Nu er den trådløse teknologi imidlertid blevet bedre, billigere og – måske vigtigst af alt - mobil.

Det er stadig uvist om WiMAX vil tage marked fra 3G, eller om den primært bliver en udfordrer til kobber og fiber.

Men ét er sikkert: Dens hastige udvikling skaber en ny og uforudsigelig dynamik i bredbåndsmarkedet.

ComputerViews er en ny analyseform herhjemme. Læs mere om ideen bag ComputerViews her

Hvis du har forslag eller kommentarer til emner, som du mener, at ComputerViews bør tage op til kritisk behandling, så send os en e-mail på computerviews@cw.dkdk.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S