Vestens giganter står foran den kinesiske mur

Det er i de asiatiske megamarkeder Kina og Indien, at en meget stor del af fremtidens vækst i it- og telebranchen skal findes. Det stiller vestlige selskaber overfor vanskelige valg mellem ekspansion og lønsomhed - spørg bare Nokia.

ComputerViews: Hvert minut, døgnet rundt, alle ugens syv dage får mobilselskabet China Mobile 100 nye kunder.

Det bliver til mere end fire millioner om måneden.

Inden nytår forventer det kinesiske gigantselskab at runde 300 millioner brugere. I Asiens anden befolkningsmæssige og økonomiske mastodont, Indien, stiger antallet af mobilbrugere med en fart af godt seks millioner om måneden.

Her er vækstmotorerne

Det er markeder som disse - og andre i det vi kalder den tredje verden – som vil bidrage med broderparten af væksten i salget af mobiltelefoner de kommende år.

Og det er ikke kun, hvad angår salget af telefoner, at Asien og andre såkaldte emerging markets kommer til at spille førsteviolin.

Fra afsætningen af pc’er til brugen af internettet – på alle områder er demografien i det globale it-marked under kraftig forandring, og det vil få vidtrækkende konsekvenser også for nordiske virksomheder.

Intet steds er dynamikken tydeligere end i markedet for mobiltelefoner.

Sidste uge kunne Nokia rapportere om en 20 procents stigning i omsætningen til 75 milliarder kroner i tredje kvartal.

Alligevel kursdyk

Alligevel dykkede aktien med fire procent, primært fordi gennemsnitsprisen på Nokia-terminaler faldt med hen ved 10 procent til bare 93 euro - eller knap 700 kroner – stykket.

Det skyldes en stigning i salget af billige telefoner, særligt udenfor Europa og Nordamerika.

Så det var noget rigtig skidt.

Eller var det nu også det?

Spørgsmålet er, om Nokia ikke endnu engang har fat i den lange ende.

Selskabet står nemlig overfor et kompliceret valg mellem enten at holde prisen på terminaler oppe, eller satse på at vinde andele i de nye markeder, særligt Kina og Indien.

Meget tyder på, at man har valgt det sidste, og selv om det gør ondt på indtjeningen her og nu, kan det vise sig at være en yderst fornuftig investering i fremtidig vækst.

Man kan diskutere om finnerne har truffet den rigtige beslutning – og aktieanalytikerne skændes allerede på livet løs – men et er sikkert:

Nokia er ikke det sidste vestlige teknologi-selskab, som vil blive tvunget til at justere på strategien for at finde en vej over den kinesiske mur ind til verdens hotteste vækstmarkeder.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS