TDC's nye topchef skal sælge ud i Europa

TDCs nye topchef Jens Alder står overfor en stor opgave med at slanke, spare og sælge fra. Det er nødvendigt for at fordoble selskabets værdi og gøre dets nye ejere glade. En mulig topprioritet er frasalget af selskabets aktiviteter udenfor Norden, vurderer analytikere.

På onsdag skifter det vigtigste job i den danske televerden ejermand, når schweizisk-danske Jens Alder overtager topjobbet hos TDC fra Henning Dyremose.

Alder står overfor en stor opgave med at prioritere, spare og sælge fra.

Kravene til ham, fra den gruppe af kapitalfonde, der overtog selskabet tidligere på året, er nemlig ganske håndfaste.

- Fondene kigger efter en ikke uvæsentlig værditilvækst. De forestiller sig nok 20 procent eller mere på årsbasis, siger finansanalytikeren Peter Wendt.

Ondt i strategien

Alder overtager et selskab, der dygtigt har udnyttet sin dominans i det danske marked, og han vil få kompetent opbakning fra super-lobbyisten Henning Dyremose, som ventes at fortsætte som bestyrelsesformand.

Men der bliver nok at rive i for den nye topchef, der tidligere var øverste direktør hos Swisscom.

TDC er nemlig mindre omkostningseffektivt end sine vigtigste konkurrenter i Norden, ligesom selskabet vil finde det noget nær umuligt at købe sig til vækst. Desuden har det ondt i strategien for sin brogede portefølje af europæiske investeringer.

Svære frasalg

En af mulighederne for at frigøre værdier er en storoprydning i TDCs investeringer i europæiske teleselskaber.

TDC har aktiver i en håndfuld europæiske markeder, og det er langt fra alle, der ligger i logisk forlængelse af selskabets nordiske strategifokus.

Frasalg ligner derfor en attraktiv mulighed på et tidspunkt, hvor priserne på teleselskaber igen er høje. Intet tyder dog på, at det bliver nemt.

I øjeblikket prøver TDC at sælge en 19,6 procent andel i det polske mobilselskab Polkomtel.

Men her er frasalget gået i hård-knude på grund af modstand fra Vodafone, der også ejer en andel i selskabet og gerne vil have fuld kontrol.

TDCs aktiepost her har en værdi på godt seks milliarder kroner.

Schweiz kan batte

Et salg af TDC Switzerland kunne batte endnu mere i regnskabet, selvom TDC aldrig får de 21 milliarder kroner man betalte for selskabet i 2000.

- Selv med de høje priser vi ser i dag, kan TDC næppe få mere end mellem 2,5 og 3,5 milliarder Schweizerfranc (12-17 milliarder kroner) for selskabet, vurderer Panagiotis Spiliopoulos, analytiker hos den schweiziske bank Vontobel overfor Computerworld.

Alligevel kan det være en god ide for TDC at skille sig af med selskabet, mener analytikeren.

- Set fra mit perspektiv giver det mening at finde en køber og så geninvestere pengene i TDCs nordiske kernemarkeder, siger han.

Han peger på, at det schweiziske marked er ikke særligt attraktivt.

- Det er ikke et vækstmarked, og der er kun en vej for priserne, og det er nedad, siger han.

Mobiltelefoniens Aldi

TDC Switzerland, der opererer under brandet Sunrise, omsatte i sidste kvartal for 2,3 milliarder kroner, men selskabet har ikke for alvor formået at hævde sig i konkurrencen med det statsejede Swisscom og Orange.

- Sunrise er schweizisk mobiltelefonis svar på Aldi, siger Panagiotis Spiliopoulos.

Læs mere om de udfordringer TDC og Jens Alder står overfor i fredagens trykte udgave af Computerworl.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Backup-/Restore-specialist søges til at sikre vores kritiske data

Københavnsområdet

Banedanmark

Cyber Security Manager

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S