Studerende blogger sig gennem eksamen

Undervisningen streames fra nettet og eksamensproduktet er en blog. Danmarks Pædagogiske Universitet eksperimenterer med de nye medier.

Eksamenskrav: Otte indlæg på din blog.

Sådan lyder det nu, når studerende på Danmarks Pædagogiske Universitets afdeling i Århus skal til eksamen i curriculumteori og institutions-didaktik.

De studerende skal skrive et indlæg efter hver forelæsning og til sidst et oplæg til, hvad de vil snakke om til deres mundtlige eksamen.

– Meningen var at få de studerendes mund på gled, og det er heldigvis også det, der er sket, siger underviseren, Jeppe Bundsgaard.

Streamer undervisningen

Selve undervisningen er også anderledes, da forelæsningerne foregår i København, mens de studerende er spredt over det meste af landet.

De, der ikke er til stede i København, streamer derefter undervisningen fra nettet.

– En studerende har sagt, at hun gerne vil have flere kurser, hvor hun kunne se undervisningen på video og skrive noget til det bagefter, siger Jeppe Bundsgaard.

Bestemmer første indlæg

I lignende forsøg har man brugt debatfora til at få dialogen mellem de studerende i gang.

Problemet med debatfora er imidlertid, at folk nødig vil gentage andres indlæg, og de kan være bange for at udstille deres misforståelser eller hvad de selv opfatter som ringe skriftlige evner.

På en blog bestemmer de studerende derimod selv det første indlæg, og de er ikke så bange for at kaste sig ud i skriveriet.

– Mine studerende kan skrive lige præcis deres oplevelser om forelæsningen, og det er bare godt, hvis andre har skrevet det samme, siger Jeppe Bundsgaard.

Fremmer videndeling

De studerende har besøgt hinandens blogs og kommenteret indlæg. Dermed er der også kommet gang i vidensdelingen.

Jeppe Bundsgaard mener selv, at der er god mening i at udbrede modellen.

Den er især velegnet til kurser med forelæsninger over for større hold. Især fordi man på sådanne kurser normalt kun afleverer et skriftligt materiale til slut.

– Her på DPU og andre steder er det et problem at få presset al den skrivning ind til sidst. Det er en måde at få flyttet noget af belastningen fra slutningen af semestret til hele semestret. Det er absolut noget, jeg vil anbefale.

Bloggene er placeret på et intranet, så det er desværre ikke muligt at linke til dem.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S