Outsourcing spredes på flere leverandører

Tema: Virksomhederne er begyndt kun at outsource dele af it og sprede outsourcingen på flere leverandører.

Outsourcingmarkedet er stadig i vækst men på en anden måde end tidligere.

Hvor en virksomhed før i tiden kunne beslutte at outsource stort set al it til én leverandør, så vælger virksomhederne i større grad kun at outsource dele af it og det til flere forskellige leverandører.

Eksempelvis kan helpdesk-funtionen stadig være intern, mens netværksdriften er outsourcet.

– Mange kunder har haft kæmpestore outsourcing-aftaler. Kunderne er blevet klogere, de finder måske ud af at tage noget af det hjem igen, forklarer Marianne Kolding, analytiker hos IDC med speciale inden for outsourcing og offshoring.

– Langt hovedparten af outsourcing er stadig de store virksomheder. Vi begynder dog at se flere af de mellemstore virksomheder. De små og mellemstore har været bange for at forsvinde i mængden, siger Marianne Kolding.

Hvad kan betale sig?

Det er især outsourcing af netværk og pc’er, som de små og mellemstore virksomheder er interesserede i.

Også det såkaldte application-management, hvor en leverandør tager sig af vedligehold og videreudvikling af it-systemer, er tillokkende for de små og mellemstore virksomheder.

– Det er spørgsmålet, om det er rentabelt for en lille eller mellemstor virksomhed at have sit eget it-personale til it-systemerne. De tegner måske en servicekontrakt, hvor de så betaler per tilkald eller service. Strengt taget er det ikke outsourcing, men outtasking, siger Marianne Kolding.

Tendens til insourcing

Selvom IDC generelt forventer en vækst i outsourcingmarkedet, er der dog en mindre modsatrettet tendens, der går på insourcing. Virksomhederne begynder at tage nogle af de hidtidige outsourcede aktiviteter hjem igen.

En IDC-undersøgelse viser, at over 15 procent af svenske virksomheder har valgt at insource, det samme gælder over 10 procent af de finske og norske virskomheder, mens det kun er fem procent af de danske virksomheder, der har valgt at tage outsourcede aktiviteter tilbage igen.

Ifølge Nils Molin, administrerende direktør for IDC i Sverige, er årsagerne til insourcing en blanding af en række faktorer.

Den oftest forekommende begrundelse er en mangel på fleksibilitet hos outsourcingleverandøren. Det har ikke vist sig at være så enkelt at skalere it-systemernes kapacitet op og ned afhængig af behov, som virksomheden havde regnet med, da man outsourcede.

En anden årsag er, at virksomhederne føler, de mister kontrollen med it. Endelig begrundes insourcing med, at omkostningerne og kvaliteten ikke har stået mål med forventningerne.

Mere kontrol

For at undgå risici med store traditionelle outsourcingkontrakter, reducerer virskomhederne størrelsen og længden af outsourcing-kontrak-
terne. Samtidig spreder de risikoen ved at outsource til flere leverandører.

– Ud over at der er kunder, der ikke har været tilfredse med outsourcing, er der dog også en anden vigtig grund til insourcing. Markedet er blevet mere modent. Kunderne bliver mere selektive og ønsker mere kontrol. I stedet for at outsource det hele, outsourcer de kun nogle enkelte dele. Og det sker til forskellige leverandører, siger Nils Molin.

Det bekræftes af tal fra outsourcingleverandørerne. Eksempelvis oplevede IBM et 32 procents fald i indgåelse af store eller strategiske outsourcingaftaler i fjerde kvartal af 2005.

Krav om certificering

En anden trend på outsourcingmarkedet er kravet om certificering af outsourcingleverandørerne. Det er den relativt nye ISO20000-certificering, der er en international standard for it-service management.

En ISO20000-certificering viser, at den certificerede virksomhed har godt styr på sine it-processer. På den måde hænger ISO20000 sammen med ITIL (Information Technology Infrastructure Library).

ITIL er en samling af best practices for, hvordan man driver en effektiv it-funktion. Man kan ikke certificeres i ITIL, men ISO20000 bygger blandt andet på ITIL.

En række danske offentlige myndigheder som SKAT, politiet og SKI (Statens og Kommunernes Indkøbs Service) har stillet krav om, at leverandører arbejder i henhold til ITIL.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S