Apples online musikbutik, iTunes Store, har det fint.
I tirsdags kunne flere medier – herunder Computerworld – ellers fortælle, at salget i den amerikanske afdeling var styrtdykket med 65 procent siden januar måned.
Men det modsiges nu af analysehuset Forrester Research, der også stod bag rapporten, der skabte overskrifterne.
I en blog på Forresters hjemmeside afviser analytikeren Josh Bernoff, at Apple er i problemer:
- Salget på iTunes er ved at finde sit leje, men det giver ikke problemer for Apple. Selskabet tjener pengene på iPods, og iTunes Store er bare en måde til at gøre iPod-oplevelsen bedre, skriver han.
Forbehold stod i rapporten
Tidligere forsvarede analytikeren ellers sin analyse i en diskussionstråd på hjemmesiden Blackfriars, der kritiserede hans konklusion, men nu vender han om og mener, at mediernes dommedagsoverskrifter skyldes, at de har fejlfortolket hans rapport.
- Salgstallene styrtdykker ikke. Vores analyse af amerikanske kreditkort-transaktioner viser ganske vist et faldende salg i perioden, men vores opgørelse var ikke omfattende nok til at drage sådan en konklusion. Det stod også i rapporten, skriver Josh Bernoff.
Faldende aktiekurser
Kort efter nyheden om det faldende salg var gået verden rundt, meldte flere kritikere sig på banen og tvivlede på, om Forrester-rapportens konklusion nu også var sand.
Selv notorisk pressesky Apple kommunikerede via selskabets talsmand Natalie Kerris, at tallene var ”helt forkerte”.
Men tallene forskrækkede alligevel aktiemarkedet, og det fik kursen på Apples aktier til at falde med tre procent.
Kursen er siden igen steget til mandagens niveau.