Artikel top billede

Hugo-direktør stopper efter selskabs-fusion

Virksomheden bag skærmtrolden Hugo, ITE, er ved at være en saga blot. Den administrerende direktør er fratrådt, og de resterende medarbejdere flytter nu fysisk og bliver en integreret del af den nye ejer, det internationale tv-selskab NDS.

Skærmtrolden Hugo befinder sig i øjeblikket i sit livs identitetskrise.

I september måned blev ITE overtaget af det det internationale medieselskab NDS, der udbyder tekniske løsninger inden for digitalt betalings-tv.

Nu har den nye ejer så sat gang i en større plan, der skal sende Hugo på ret kurs igen efter flere års kedelige millionunderskud. ITE’s administrerende direktør, Steen Lohse, er fratrådt sin stilling, erfarer Computerworld.

- Steen har fået en anden udfordring, som han synes var mere spændende, lyder forklaringen fra Jesper Knutsson, der er administrerende direktør i NDS Danmark.

Medarbejdere flytter

Det har ikke været muligt at få kontakt til Steen Lohse, men sikkert er det, at han nu er blevet afsløst af NDS' Jesper Knutsson, der selv er trådt til som administrerende direktør

- De to selskaber bliver slået sammen, og Steen skulle ikke være direktør i det nye selskab. Det har aldrig været intentionen, siger Jesper Knutsson, der dog afviser, at det fra starten af var planen, at Steen Lohse skulle stoppe.

Til gengæld lægger han ikke skjul på, at man med udgangspunkt i de seneste årsregnskaber fra ITE ikke havde mulighed for at køre ITE videre som en selvstændig virksomhed.

Det er derfor blevet besluttet, at ITE’s omkring 35 medarbejdere skal forlade deres gamle arbejdsplads og i stedet flytte fysisk til NDS’ lokaler på Vesterbro i København, hvor de bliver en integreret del af NDS Danmark.

Danskernes spildarling i krise

ITE (Interactive Television Entertainment) blev stiftet i 1988 og har fra begyndelsen været en pioner inden for interaktive tv-produkter med skærmtrolden Hugo, der kom til verden i 1990.

Hugo blev meget hurtigt danskernes digitale kæledække, da sætningen ”Hvor skal vi hen, du?” blev fast inventar i TV2’s Elevatoren.

I kølvandet på den succes fulgte salget af andre varer, baseret på Hugo-brandet.

Ifølge ITE har Hugo på verdensplan solgt mere end 6,5 millioner spil til PC, Sony Playstation og Nintendo Game Boy.

Hugos historie er dog også præget af mindre glorværdige perioder.

I de senere år har ITE befundet i et økonomisk stormvejr, og årsregnskabet 2005 viser således et underskud på godt 21 millioner kroner efter skat og en negativ egenkapital på over 66 millioner.

Mange ser penge i Hugo

Men fordi Hugo har været så stærkt et brand inden for digital underholdning har selv blodrøde tal ikke skræmt investorerne væk.

Den tidligere Giga-direktør Finn Helmer købte tidligere på året ITE.

Det skete, efter at ventureselskabet Olicom kort tid forinden havde solgt alle sine aktier i spilselskabet.

Helmer valgte dog hurtigt også at sælge sine aktier, og i september trådte NDS altså til og overtog ITE og Hugo.

Den overtagelse træder nu for alvor i kraft, så en af de mest kendte danske spilvirksomheder gennem tiderne snart er en saga blot.

Hugo selv er dog langt fra sendt ud af spillet, for medieselskabet NDS har store planer med skærmtrolden.

- Vi har en række tv-stationer som kunder i NDS, og vi ser nogle muligheder i at bruge de kompetencer, der er i ITE i forhold til de kunderelationer, NDS har, lyder det fra Jesper Knutsson.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere