Hugo-direktør stopper efter selskabs-fusion

Virksomheden bag skærmtrolden Hugo, ITE, er ved at være en saga blot. Den administrerende direktør er fratrådt, og de resterende medarbejdere flytter nu fysisk og bliver en integreret del af den nye ejer, det internationale tv-selskab NDS.

Artikel top billede

Skærmtrolden Hugo befinder sig i øjeblikket i sit livs identitetskrise.

I september måned blev ITE overtaget af det det internationale medieselskab NDS, der udbyder tekniske løsninger inden for digitalt betalings-tv.

Nu har den nye ejer så sat gang i en større plan, der skal sende Hugo på ret kurs igen efter flere års kedelige millionunderskud. ITE’s administrerende direktør, Steen Lohse, er fratrådt sin stilling, erfarer Computerworld.

- Steen har fået en anden udfordring, som han synes var mere spændende, lyder forklaringen fra Jesper Knutsson, der er administrerende direktør i NDS Danmark.

Medarbejdere flytter

Det har ikke været muligt at få kontakt til Steen Lohse, men sikkert er det, at han nu er blevet afsløst af NDS' Jesper Knutsson, der selv er trådt til som administrerende direktør

- De to selskaber bliver slået sammen, og Steen skulle ikke være direktør i det nye selskab. Det har aldrig været intentionen, siger Jesper Knutsson, der dog afviser, at det fra starten af var planen, at Steen Lohse skulle stoppe.

Til gengæld lægger han ikke skjul på, at man med udgangspunkt i de seneste årsregnskaber fra ITE ikke havde mulighed for at køre ITE videre som en selvstændig virksomhed.

Det er derfor blevet besluttet, at ITE’s omkring 35 medarbejdere skal forlade deres gamle arbejdsplads og i stedet flytte fysisk til NDS’ lokaler på Vesterbro i København, hvor de bliver en integreret del af NDS Danmark.

Danskernes spildarling i krise

ITE (Interactive Television Entertainment) blev stiftet i 1988 og har fra begyndelsen været en pioner inden for interaktive tv-produkter med skærmtrolden Hugo, der kom til verden i 1990.

Hugo blev meget hurtigt danskernes digitale kæledække, da sætningen ”Hvor skal vi hen, du?” blev fast inventar i TV2’s Elevatoren.

I kølvandet på den succes fulgte salget af andre varer, baseret på Hugo-brandet.

Ifølge ITE har Hugo på verdensplan solgt mere end 6,5 millioner spil til PC, Sony Playstation og Nintendo Game Boy.

Hugos historie er dog også præget af mindre glorværdige perioder.

I de senere år har ITE befundet i et økonomisk stormvejr, og årsregnskabet 2005 viser således et underskud på godt 21 millioner kroner efter skat og en negativ egenkapital på over 66 millioner.

Mange ser penge i Hugo

Men fordi Hugo har været så stærkt et brand inden for digital underholdning har selv blodrøde tal ikke skræmt investorerne væk.

Den tidligere Giga-direktør Finn Helmer købte tidligere på året ITE.

Det skete, efter at ventureselskabet Olicom kort tid forinden havde solgt alle sine aktier i spilselskabet.

Helmer valgte dog hurtigt også at sælge sine aktier, og i september trådte NDS altså til og overtog ITE og Hugo.

Den overtagelse træder nu for alvor i kraft, så en af de mest kendte danske spilvirksomheder gennem tiderne snart er en saga blot.

Hugo selv er dog langt fra sendt ud af spillet, for medieselskabet NDS har store planer med skærmtrolden.

- Vi har en række tv-stationer som kunder i NDS, og vi ser nogle muligheder i at bruge de kompetencer, der er i ITE i forhold til de kunderelationer, NDS har, lyder det fra Jesper Knutsson.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S