KL: Tidsplan for åbne standarder helt urealistisk

Folketingets intention om at indføre åbne standarder alle steder i den offentlige sektor i 2008 er fuldstændig urealistisk, mener Kommunernes Landsforening.

Fuldstændigt urealistisk. Sådan lyder det fra Kommunernes Landsforening om tidsfristen for at indføre åbne standarder i alle de offentlige it-systemer senest i 2008.

Udmeldningen kommer, fordi de it-kyndige politikere på Christiansborg er begyndt at diskutere det såkaldte OIO-katalog, som er en oversigt over offentlige og åbne it-standarder.

Grunden til korridor-snakken er, at hele det offentlige Danmark skal benytte sig af åbne standarder i 2008, hvilket et feriestemt Folketing besluttede sidste dag før sommerferien i 2006.

Kommunerne mener, at tidsplanen er umulig at nå og alt for dyr, fordi gevinsterne først kommer, når de åbne standarder skal bruges til noget.

- I kommunerne har det primært drejet sig om reformen i den senere tid. Arbejdet med åbne standarder har derfor stået ret stille, siger centerchef Jakob Harder fra Kommunernes Landsforening.

Han mødes ikke ligefrem med forståelse fra Folketingspolitikerne, der føler sikre på, at planen er realistisk.

- Jeg tror godt, at vi kan nå det, selv om vi jo skal finde ud af, hvilke formater, der skal bruges. Vi skal jo ikke ende med et format, som kun kan bruges af to procent af den danske befolkning, siger Venstres it-politiske ordfører, Michael Aastrup Jensen.

Skal tilpasses

Jakob Harder fra KL peger på, at de nuværende systemer skal tilpasses eller nyudvikles for at varetage opgaven med åbne standarder i det offentlige.

- Jeg er ikke sikker på, hvor længe det vil tage at udvikle. Men det ville være meget mere realistisk, at man som minimum siger 2010 som deadline. Det er dog vigtigt at huske på, at dette her er en løbende proces, hvor der hele tiden skal udvikles processer og systemer. Og vi skal da begynde allerede nu, siger han.

Derfor påpeger han, at alt under alle omstændigheder ikke vil være færdig-implementeret 1. januar 2010, 2008 eller i 2014.

Sålænge de eksisterende systemer udfører opgaverne tilfredsstillende vil det være spild af penge at begynde af omlægge dem, mener Jakob Harder.

- På områder, hvor alle er tilfredse med opgaveløsning og med it, kan der altså gå mange år, før der er nogen grund til at omlægge systemerne til åbne standarder. Og så længe der ikke er besluttet noget på Christiansborg, så holder vi også lige vejret, fortæller han.

Skal opdateres løbende

Han peger på, at kommunerne løbende skal have opdateret deres systemer, og man i den sammenhæng med fordel kunne få udviklet åbne standarder til den enkelte eller klynger af kommuner.

- Hvis man skal tilpasse eller ligefrem straks afskrive alle systemer, så koster det naturligvis penge, fortæller Jakob Harder.

Han peger på, at der også mangler noget klarhed over, hvad åbne standarder er for en størrelse.

- Det er jo ikke gjort ved, at en kommune vælger Open Office, som jeg ellers har hørt blive nævnt flere gange. Åbne standarder handler især om, at systemerne skal have nogle grænseflader, som kan løse forståelige opgaver for andre systemer, lyder det fra Jakob Harder.

Venstre bakkes op af regeringskollegaen Per Ørum Jørgensen fra De Konservative, der dog holder en anelse mere tilbage på optimismen.

- Vi er jo ikke noget u-land på området. Men vi begynder i statsadministrationen med ministerier, der skal leve op til nogle målsætninger. Og det er realistisk, fordi det handler om at lave noget, der kan gennemføres i praksis, siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Digitaliseringsstyrelsen

    Erfaren IT-profil til videreudvikling af MitID

    Københavnsområdet

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Data Engineer at Metroselskabet

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Senior projektkonsulent til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Digitaliseringsstyrelsen

    Processtærk generalist med teknisk indsigt til it-styring

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S