Hvor meget kan skoleelever lære af computerspil?

Forskning i computerspil som læringsværktøj til skole-elever kan bane vej for internationalt gennembrud for danske læringsspil. Men først skal det testes, om eleverne bliver mere motiverede for indlæring ved brug af computerspil.

Med 13 millioner kroner i hånden skal et forsknings-projekt afdække mulighederne i læringsspil i folkeskolerne. Målet er at finde ud af, hvordan skole-elever kan lære bedre via computerspil.

Pengene kommer fra en komite under Forsknings- og Innovationsstyrelsen.

- Projektet går ud på at undersøge barrierer og muligheder for at gøre læringsspil til en større del af de unges skoledag, siger fuldmægtig Jesper Rasch fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen, som sidder i styrelsens sekretariat.

Partnerne i projektet består af IT-Universitetet, Syddansk Universitet, Danmarks Pædagogiske Universitet samt fra erhvervslivet: Dansk e-Learning Center, Tricon Electronics, Kompan Group og Serious Games Interactive.

Projektet vil blive udført på Danmarks Pædagogiske Universitet under ledelse af professor Birgitte Holm Sørensen, og det strækker sig frem til 2010.

Eleverne skal til Israel

Serious Games Interactive skal levere spillet til projektet.

Og spilfirmaet arbejder i disse dage på at finpudse et Israel-Palæstina spil til gymnasie- og ældre folkeskole-elever, hvor eleverne igennem spillets 3-D verden skal diskutere de to landes indbyrdes forhold og dilemmaer.

Spillet går ud på, at man kommer til Israel som journalist og igennem samtaler med de lokale indbyggere udvælger historier til en avis, som man vælger ved spillets begyndelse.

Såfremt projektet bliver en succes og kan påvise, at eleverne bliver mere motiveret for undervisningen og lærer mere effektivt, så håber Serious Games på at kunne lancere spillet internationalt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere