Joost: Et smugkig på fremtidens internet-tv

Janus Friis og Niklas Zennströms nye Joost byder på en smålækker grænseflade til tv-kigning via internettet i fornuftig kvalitet. Men er det nok til at vinde millioner af brugere? Læs Computerworlds vurdering af Joost.

Artikel top billede

Mange måneder undervejs og omgærdet af særdeles meget hemmelighedskræmmeri.

The Venice Project har længe spøgt på diverse blogs og afkroge af internettet som et muligt bud på fremtidens ip-baserede tv.

Men nu er det ikke længere forbeholdt få alfa-testere at afprøve produktet, som Skype og Kazaa-opfinderne Janus Friis og Niklas Zennström står bag.

Fra denne uge går programmet Joost, som er navnet på det omdøbte Venice Project nu i fuldskala-betatest på en måde, som er som kopieret fra Google lancerer sine produkter på.

Alle er betatestere

Nu kan enhver frit ansøge om at blive betatester.

Og Computerworld er med på bølgen og downloadede efter registrering det 10 megabyte store program, som giver adgang til et liv som internetbaseret sofakartoffel foran pc-monitoren.

Den sørger Joost for at transformere til en moderne tv-skærm, med en masse nye funktioner.

Selve installationen er hurtig overstået og efter indtastning af password går det over stok og sten med tv-kanalsurfing via Joost.

Der er tale om en temmelig veldesignet brugergrænseflade, som glimrer ved at være moderne, æstetisk og intuitiv at anvende.

Selve billedkvaliteten virker fin afprøvet via en hjemlig to Mb/s-adslforbindelse.

Og en nyere bærbar med integreret og beskedent grafikkort afleverer uden problemer videoer fra de i øjeblikket omkring tolv tv-kanaler uden ryk eller andre problemer.

Velfungerende programguide

Programguiden i Joost er velfungerende og ligner i første omgang mange af de elektroniske programguider, der er indbygget i moderne harddiskrecordere.

Men et par diskrete valgmuligheder afslører, at der er tale om et temmelig anderledes produkt.

”Most interactive” og ”Staff picks” er valgmuligheder, der dækker over en række interaktive og sociale funktioner, som er indbygget i Joost.

Fjernsynet bliver socialt

Og flere signaler om de nyskabende elementer får brugeren i fuldt omfang, når punktet ”My Venice Menu” bliver aktiveret.

Her er der adgang til at chatte, diskutere de enkelte tv-kanalers indhold, bedømme enkelte programmer og følge med i hele projektets udvikling.

En hurtig surftur gennem de enkelte kanaler afslører endnu ikke de helt store seeroplevelser.

Det er de kommercielle indholdsleverandørers udstillingsvindue: Lidt tegnefilm, noget MTV, flere musikvideoer, en tegnefilmskanal og lidt gods fra Warners arkiver er hovedindtrykket.

Her er det endnu alt for tidligt at vurdere, om indholdet vil kunne tiltrække brugere bredt.

På samme vis er den understøttede interaktivitet i form af chatfunktioner og uddeling af stjerner til programmaterialet endnu ikke anvendt tilstrækkeligt til, at det er muligt at konkludere, om de features vil slå an.

Samlet set tegner Joost til at være et veldesignet bud internetbaseret TV med et indhold, som på mange måder ser ud til at blive særdeles konventionelt.

Krydret med lidt af hvert

Det er så krydret med diverse tidstypiske muligheder for interaktivitet og community-buildingfunktioner, der kan være med til at tilføre værdi til de videoprogrammer der er tilgængelige.

Selve brugergrænsefladen er lækker på samme måde som de mest veldesignede harddiskrecordere.

Brugeren kan timeshifte materialet og spole frem og tilbage. Men det er ikke muligt at gemme en lokal kopi af en udsendelse, hvis man nu er offline og ønsker adspredelse.

Så tilbage er så spørgsmålet om Friis og Zennström med Joost kan gentage succeserne målt i udbredelse fra den kontroversielle fildelingstjenesten Kazaa og den milliardærskabende internettelefonitjeneste Skype.

En succes eller ej?

Svaret forekommer ikke soleklart. Det er tydeligt, at erfaringerne med den besværlige håndtering af ophavsbeskyttet materiale fra Kazaa nu viser sig i Joost.

Brugere kan ikke bidrage med video-indhold og alt materialet er clearet med store kommercielle indholdleverandører. Det er ikke muligt at kopiere det indhold til den lokale harddisk.

De forhold betyder, at Joost-skaberne ikke lægger sig i kølvandet af populære videodelingstjenester som youTube.

Samtidig er det kun begrænset hvor gode søgemulighederne efter indhold er på tværs af de tilbudte Joost-kanaler.

Det peger i retning af, at det kunne blive betydelig sværere at tiltrække brugere til det nye projekt i en grad, så den kritiske masse bliver skabt for, at de indbyggede interaktive muligheder i form af eksempelvis Channel chat og program ratings faktisk tilfører indholdet værdi.

Teknisk og konceptuelt forekommer Joost i sin betaudgave som meget overbevisende.

I praksis bliver det indholdet, der kommer til at afgøre om internet brugere i milliontal vil kaste sig over produktet.

Og indholdet afgøres i modsætning aktuelle konkurrerende adspredelsesprodukter som uTube ikke af brugerne.

Indholdet er styret af store traditionelle medieinteresser, som stadig er uhyre forsigtige med at åbne godteposerne på internettet.

Det kan blive den afgørende akilleshæl for Joost.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S