Markedet for business intelligence-løsninger i Europa, Afrika og Mellemøsten - det såkaldte EMEA-område - vil fortsætte med at vokse i 2007, vurderer analysehuset Gartner.
Samlet forudser analysehuset, at markedet vil vokse med 10 procent fra nytår til nytår. Det betyder, at der i 2007 vil blive solgt business intelligence-løsninger for 11,4 milliarder kroner i EMEA-området.
Gartner vurderer samtidig, at markedet vil være vokset til 15,1 milliarder kroner i 2010.
BI-leverandørerne har haft god vind i sejlene i den seneste tid i kraft af øget efterspørgsel. Nu spidser konkurrencen imidlertid til, lyder analysen fra Gartner, der peger på især Oracle, SAP og Microsoft som vigtige udfordrere på markedet i den kommende tid.
Gartner vurderer, at disse tre tunge spilleres salg på markedet vil tre-dobles i 2007.
Strategisk initiativ
- Business intelligence er blevet et strategisk initiativ og bliver nu anerkendt af både CIO's og forretningsdirektører som afgørende for at fremme effektivitet og innovation, lyder det fra Andreas Bitterer fra Gartner.
Analysen viser samtidig, at business intelligence er den højest prioriterede teknologi i 2007 blandt 1.400 adspurgte tekniske direktører. Den plads fik BI også sidste år i den tilsvarende undersøgelse.
Ifølge Gartner har mange virksomheder investeret store summer i ERP-systemer. Nu har de behov for at udtrække værdien af de store mængder data, der gemmer sig i disse ERP-systemer.