Systematic: Vi fordobler overskuddet i år

Stigende salg af licenser og nye partnerskaber vender sidste års vindstille til en kuling af medvind for det århusianske udviklingshus Systematic. Direktør Michael Holm forventer at fordoble resultatet før skat i år.

Artikel top billede

Sidste års tilbagegang for softwarehuset Systematic er vendt til en vækst i omsætningen på 20 procent til 262 millioner kroner, mens overskuddet steg fra 6,2 til 7,6 millioner kroner.

- Fremgangen hænger sammen med, at vi har solgt mange licenser ikke mindst til produktet SitaWare (Situational Awareness, red.). Med SitaWare har vi ramt noget heldigt, som blandt andet forsvaret i Slovenien og Rumænien har investeret i, siger Michael Holm, administrerende direktør, Systematic.

SitaWare bruges til at skaffe sig overblik og viden om udviklingen i et konfliktområde.

Programmet hjælper til at skaffe, overvåge, analysere og distribuere såkaldte missions-kritiske operationelle informationer.

Genbrug vinder frem

Hvor Systematic tidligere ofte solgte enkeltstående sofistikerede udviklingsprojekter til forsvaret rundt omkring i verden, så vinder genbrugelige projekter frem.

Det er, hvad man kan kalde hyldevarer frem for udviklingsprojekter, lyder det fra Michael Holm, der peger på, at udviklingstiden kan nedsættes ved at genbruge dele fra tidligere projekter.

- Men indtjeningen er stadig i orden, så længe du sælger nok. Se blot på Microsoft, hvis indtjening på licenser ikke fejler noget, siger Michael Holm.

Partnerstrategien

Også partnerstrategien er et vigtigt element i Systematics udvikling.

For eksempel har selskabet en partner i Slovenien, S&T, der kan færdiggøre fælles projekter til det slovenske forsvar.

- Så kommer vi med 60-80 procent af løsningen, og S&T, der kender kunden godt, klarer resten. Det vil sige integration, levering af hardware og måske installation af produktet i køretøjer, forklarer Systematic-chefen.

Endelig fokuseres der på at udvikle salgskanalen over hele verden.

I Colorado har Systematic etableret et udviklingscenter i samarbejde med med forsvarskoncernen Lockheed Martin Integrated Systems and Solutions.

- De tager vores projekter ind, "maler dem over med Lockheed-farver" og sælger dem så mere eller mindre som OEM-produkter (Original Equipment Manufacturing, red.), siger Michael Holm.

Sjælden nedtur vendt

Michael Holm føler sig fuldstændig oven på efter sidste års sjældne nedtur og forventer som et minimum at fordoble resultatet før skat i indeværende regnskabsår, mens omsætningen skal i vejret med 10-15 procent.

- Vi har ansat 10 medarbejdere hver måned siden regnskabsafslutningen i september 2006 og fejrede ansættelsen af nummer 400 i går, lyder det.

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

TD SYNNEX Denmark ApS

Business Development Manager, Maverick

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Ledende applikationsarkitekt til Digital og Operativ Transformation

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil