Iværksætter-succeser som Skype og YouTube inspirerer venture-kapitalister til rekordstore investeringer i europæiske teknologi-virksomheder. Det skriver Wall Street Journal.
Sidste år modtog europæiske virksomheder ifølge analysehuset Ernst & Young og VentureOne knap 31 milliarder kroner i risikovillig kapital, hvilket er det højeste beløb på et enkelt år siden 2002.
Nu vender det
I 2005 investerede venture-virksomheder til sammenligning 29,5 milliarder kroner i Europas high tech-virksomheder.
- Denne vækst i investeringer har meget at gøre med genskabelsen af et forbrugerorienteret internet. Det var meget stærkt omkring 1999 og 2000, men så gik det helt galt, siger Graham O'Keeffe, partner i Atlas Venture's London-kontor til Wall Street Journal.
Nu vender folk tilbage til internettet i stor stil, og Web 2.0 og de mange sociale netværkshjemmesider har i høj grad fået investorerne op på dupperne.
Måden investorerne placerer deres midler har også ændret sig og fokuserer nu mere på investeringer tidligt i en iværksættervirksomheds livscyklus.
Mere selektive investeringer
I 2006 udgjorde den slags tidlige investeringer 40 procent og 44 procent i årets fjerde kvartal, hvor tallet kun var 32 procent i 2005 ifølge Wall Street Journal.
Europæiske investorer er ligesom deres amerikanske kolleger blevet meget mere selektive i deres investeringsprofil. Samtidig med, at der blev investeret mange flere penge sidste år i forhold til tidligere år, så faldt antallet af virksomheder, som pengene blev investeret i, med 27 procent til 867 (1.189 i 2005).
Det betyder, at det gennemsnitlige beløb i hver investering steg til 16,5 million kroner, hvilket ifølge Wall Street Journal er det højeste siden 1999, hvor VentureOne begyndte at samle data om markedet.