Bertel Haarder afviser eksamen i brug af it

Undervisningsminister Bertel Haarder anser det for udelukket, at digitale kompetencer kan indarbejdes som et element i folkeskolens afgangseksamen.

Artikel top billede

Danske folkeskoleelever skal ikke forvente, at folkeskolens afgangseksamen fremover vil indeholde delelementer, der tester elevernes it-kompetencer og it-færdigheder.

Med kommentarerne “useriøs” og “skudt over målet” afviser undervisningsminister Bertel Haarder (V) den kritik, der blev rejst i sidste uge af, at folkeskolens afgangseksamen ikke afprøver elevernes digitale kompetencer.

I sidste uges udgave af Computerworld fortalte flere eksperter og interessenter ellers, at det i nutidens Danmark vil være helt relevant at teste elevernes digitale færdigheder såsom evnen til at søge informationer kritisk på internettet og kommunikere effektivt via internettet.

Netop disse punkter er blandt flere på en liste over digitale kompetencer, som tænketanken CIO Innovation Forum mener er helt essentielle for danske samfundsborgere at besidde fremover.

Kritik skudt over målet

Formand for Danmarks Skolelederforening pegede på, at en inkludering af it-elementet i eksamenssituationen vil styrke skolelærernes fokus på it i undervisningen.

Men undervisningsminister Bertel Haarder afviser kritikken.

“Jeg synes, at kritikken er præget af, at der er firmaer, der vil sælge mere hardware. Det respekterer jeg, også at jeg skal være skydeskiven. Men der er ikke noget land i verden, der har så meget hardware, som vi har – derfor skyder kritikken over målet. Derfor er den useriøs,” siger Bertel Haarder i et interview med Computerworld.

Minister: Vi er langt fremme
Undervisningsministeren mener, at der allerede gøres meget for at styrke elevernes digitale færdigheder. Som eksempel nævner han, at it allerede er integreret i slut- og trinmål for alle fag, ligesom 1.150 skoler i dag udsteder junior-pc-kørekort.

Han medgiver dog, at der stadig er problemer med it-anvendelsen i folkeskolen, og han er enig i, at elevernes digitale kompetencer skal styrkes.

Men han afviser, at løsningen er at teste elevernes digitale kompetencer i eksamenssituationen.

“Vi arbejder med det. Der er bare ingen, der er kommet længere frem, end vi er. Derfor er kritikken useriøs. Vi er bevidst om problemerne. De fleste skoler har redskaber, der ikke bliver brugt i tilstrækkelig grad.”

Bertel Haarder peger på to væsentlige grunde til, at digitale kompetencer ikke kan testes i eksamenssituationen. For det første vil det være svært at forhindre snyd. Og for det andet mangler der internetadgang.

“Det endnu ikke er alle skoler, som endnu – selv om de har masser af computere – har tilstrækkelige computere med internetadgang. Det er selvfølgelig flovt, men der ingen lande, der har bedre forsyning, end vi har. Vi er suverænt nummer et i verden,” siger Bertel Haarder.

Indsatsen kan være bedre

Selv om Bertel Haarder afviser eksamen i digitale kompetencer, medgiver ministeren, at indsatsen for at styrke it i folkeskolen kan forstærkes yderligere. Eksempelvis peger han på, at lærerne er for dårlige til at anvende de videndelingssystemer, som mange skoler har investeret i.

Selvom lærerne bruger dem flittigt til at kommunikere med hinanden, mangler de at involvere eleverne, fortæller Bertel Haarder.

“Vi har videndelingsystemer, som vi har brugt 25 millioner på. Det er trist, at lærerne kun bruger dem til at kommunikere med hinanden og ikke bruger ikke elevdelen,” siger han.

Ansvar hos kommunerne

Bertel Haarder mener, at ansvaret for at styrke it-anvendelsen folkeskolen i høj grad ligger hos skolelederne og kommunerne. Det er begrænset, hvad Undervisningsministeriet direkte kan fortage sig for at styrke udviklingen på de enkelte skoler, mener han.

Alligevel peger Bertel Haarder på flere konkrete områder, hvor Undervisningsministeriet forsøger at styrke indsatsen.

Han har for eksempel store forhåbninger til et nyt redskab – kvalitetsrapporter – som er en del af den nye skolelov, vil kunne hjælpe kommunerne med at identificere problemer.

Læreruddannelse styrkes

Undervisningsministeren har også andre ideer til projekter, der kan styrke it i folkeskolen. Han foreslår eksempelvis, at eleverne udstyres med password-beskyttet adgang til digitale læringsmidler.

Et andet tiltag, som Bertel Haarder nærer forhåbning til, er styrkelsen af it-elementet i den nye læreruddannelse.

Selv om Bertel Haarder afviser, at digitale kompetencer skal evalueres direkte i en eksamenssituation, er han dog åben for at høre mere konkret, hvad tænketanken CIO Innovation Forum forestiller sig.

Dialog med CIO Innovation Forum

På det seneste møde i tænketanken blev en styrkelse af it-elementet i folkeskolen vurderet til at være en forudsætning for, at danskernes digitale kompetencer over en bred kam bliver styrket, så vi undgår, hvad de betegner som en digital analfabetisme.

“Jeg vil gerne have dialog. Min dør er i den grad åben. Det kan jeg forsikre,” siger Bertel Haarder.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S