IP-telefoner usynlige for alarm-beredskabet

Tema: Alarmcentralerne kan ikke se, hvorfra et IP-opkald kommer. En nødløsning bliver nu, at alarm-centralen får at se, hvorvidt et opkald stammer fra en IP-telefon. Det betyder, at centralen kan kassere stedbestemmelsen som utroværdig.

Artikel top billede

IP-telefoni bliver mere og mere almindeligt, og telefonerne bliver mere og mere mobile. Det giver alarmcentralerne problemer.

Centralerne kan nemlig ikke regne med de adresseoplysninger, som de får, når de modtager et opkald fra en IP-telefon.

Computerworld beskrev allerede problemet i 2004. Siden er der udarbejdet en bekendtgørelse, der slår fast, at der skal ske stedbestemmelse fra alle telefoner, når det er teknisk muligt.

Og det er det ikke fra IP-telefoner, fortæller Ib M. Tolstrup fra brancheorganisationen Telekommunikationsindustrien.

Kan ikke regne med oplysninger

Brancheorganisationen har for nyligt sendt et forslag til en teknisk løsning i høring, så branchen kan leve op til bekendtgørelsen, der træder i kraft 1. september for offentlige tjenester og 1. marts næste år for private net og ikke-offentlige tjenester.

Denne tekniske løsning vil altså ikke indeholde stedbestemmelse.

I stedet skal der fremover dukke en besked op hos alarmcentralen, der fortæller, når adresse-oplysningerne er utroværdige - hvilket de altså er, når opkaldet kommer fra en IP-telefon.

Alarmmyndighederne spørger dog allerede i forvejen efter adresseoplysninger som en ekstra sikkerheds-foranstaltning.

Og uden stedbestemmelse er det ikke muligt at sikre, at det er den rigtige vagtcentral, der modtager opkaldet.

Viser altid hjemmeadressen

Indtil de nye regler træder i kraft, vil alarmcentralerne altid se en persons hjemadresse, hvis han ringer fra sin IP-telefon, og alle opkald vil blive dirigeret til alarmcentralen i nærheden af denne adresse.

Det er et problem, hvis man bruger IP-adaptere (der muliggør opkald fra IP-telefonnummeret på andre telefoner) eller mobiler, der kan ringe over IP-netværk.

Også ansatte i større virksomheder skal huske at oplyse deres adresse til alarmcentralen, hvis en kollega får brug for hjælp.

Et alarmopkald herfra vil normalt blive dirigeret til alarmcentralen ved hovednummeret – også selvom der bliver ringet fra en helt anden afdeling.

Det sker, fordi IP-telefoni-løsninger normalt samler hele virksomhedens telefoni i et sammenhængende internt net.

Den endelige beslutning om en teknisk løsning træffes i fællesskab af Telekommunikationsindustrien, IT- og Telestyrelsen, Rigspolitiet og Københavns Brandvæsen.

Der går sandsynligvis længe, inden IP-telefonen er lige så sikker som fastnettelefonen og mobilen.

– Området er så mangfoldigt, at det i hvert fald ikke vil være lige til at stedbestemme opkaldene, siger Ib Tolstrup.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S