Artikel top billede

Netbutik: Handelskrav koster forbrugerne penge

Det koster forbrugerne kroner i sidste ende, når fortrydelsesretten ved e-handel også dækker fragtomkostninger. For kravet tvinger netbutikkerne til at hæve priserne, mener en online-computerspilsforhandler.

"Forbrugerombudsmanden skævvrider konkurrencen mellem offline- og onlinebutikkerne."

Sådan lyder det fra onlineforhandleren boxgame.net om Forbrugerombudsmanden og en række e-handelsorganisationers igangværende kampagne, der skærper handelsbetingelserne overfor de danske netbutikker.

Kampagnen fokuserer især på forbrugernes 14 dages returret inklusiv dækning af fragtomkostninger, efter det kom frem, at 19 procent af 247 danske hjemmesider ikke oplyser om returretten.

Beskytter ikke forbrugerne

Men kravet om godtgørelse af fragtomkostningerne burde ikke eksistere, mener boxgame-net, fordi den reelt ikke beskytter forbrugerne. Tværtimod.

"Jeg står med et tab på fragtomkostninger og dankortgebyrer, så længe en kunde ikke har brudt plomberingen til cd-nøglen til en Microsoft Office-cd eller til et computerspil. Og det tab kan kun dækkes ved at hæve priserne," lyder det fra direktør Jonas Nielsen fra Boxgame.

Det forhold anser han som en urimelig situation for både forbrugere og butikker, fordi det skævvrider konkurrencen i forhold til de fysiske butikker.

Loven rammer for bredt

Han rystede på hovedet over, at han endelig i går blev nødt til at skrive om fortrydelsesretten på sin hjemmeside.

"Går den, så går den. Det er meget egoistisk, men sådan er det i branchen," forklarer Jonas Nielsen.

Han understreger dog, at fortrydelsesretten i mange tilfælde kommer til sin ret, når det drejer sig om varer, man skal prøve, smage eller røre ved.

Men ikke når det gælder produkter som computerspil, der ikke skal tilpasses den enkelte, og som oven i købet kan afprøves på hjemmesiden.

"Lovgivningen på området rammer jo alt for bredt. For eksempel har vi indført en lov om, at biler med trailere kun må køre 70 kilometer i timen på på motorvej. Skulle man så også sætte hastighedsgrænsen ned for alle andre biler?" spørger han retorisk.

Jonas Nielsen foreslår derfor, at varegrupperne deles bedre op, så fortrydelsesretten ikke gælder alle varegrupper.

"Hvordan det skal gøres helt konkret, må Forbrugerombudsmanden og embedsmændene finde ud af. Men det er ikke retfærdigt, som reglerne ligger nu," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere