Paralleluniverser og virtuelle verdener er i høj kurs for tiden.
Seneste skud på stammen er Sony's såkaldte Home, som elektronikselskabet lancerer til de mange og fremtidige Playstation 3 – brugere.
I Home skal brugerne kunne chatte, dele indhold og mødes i en 3D-verden, som det blandt andet kendes fra Second Life.
I lighed med andre virtuelle universer kan brugene købe møbler, tøj og andre genstande. Og Sony forventer, at reelle handlende vil følge i kølvandet på brugerne.
"Det handler om at være med i et community, samarbejde og kundernes veltilfredshed", udtaler Sonys britiske direktør Phil Harrison til BBC ved Game Developers konferencen, der bliver afholdt i San Fransisco i disse dage.
Dermed hopper Sony med på bølgen af tjenester til sociale netværk, som blandt andet MySpace for alvor kickstartede i 2003.
Starten på Game 3.0?
Phil Harrison fortæller, at spilindustrien har meget at lære af web 2.0, der stiller en masse værktøjer til rådighed for brugerne.
"Vi ønsker hos Sony, at dette her skal være starten på en bevægelse, som vi kalder Game 3.0. I Game 3.0 handler det om, at underholdningen skal komme fra deltagerne i selve produktet," forklarer han.
Sony har i Home skabt pladser til, at spiludviklere og –distributører kan færdes. Og med tiden håber selskabet på, at Home udvikler sig til en markedsplads for øvrige interesserede, der ikke nødvendigvis befinder sig i spilindustrien.