YouTube kan koste Google milliarder

Medievirksomheden Viacom har sagsøgt Google og videotjenesten YouTube for at overtræde ophavsretten. Erstatningskravet lyder på seks milliarder kroner.

Den amerikanske mediegigant Viacom, der blandt andet står bag musikkanalen MTV og filmstudierne Paramount og DreamWorks, har kørt det tunge skyts i stilling over for videotjenesten YouTube.

Virksomheden forlanger nemlig, at Google, der ejer YouTube, betaler en erstatning på ikke mindre end seks milliarder kroner for brud på ophavsretsloven.

Viacom mener at have fundet ikke mindre end 160.000 klip fra virksomhedens forskellige kanaler på YouTube.

De mange klip er i følge Viacom blevet vist 1,5 milliarder gange, og det vil koncernen nu have betaling for.

Viacom: YouTube nasser
Viacom skriver på deres webside, at YouTube har opbygget en lukretiv forretning ved at misbruge andres kreative værker til at skabe økonomisk vækst for sig selv.

På websiden hævder mediegiganten desuden, at YouTubes forretningsmodel, der er baseret på at skabe trafik og sælge reklamer på basis af ulicenseret indhold, er yderst skadelig og klart strider mod ophavsretslovgivningen.

Søgsmålet er en skærpelse af den konflikt, der gennem nogen tid har været mellem de to parter.

I sidste måned krævede Viacom efter flere måneders diskussion, at YouTube fjernede over 100.000 videoklip fra videotjenesten.

I søgsmålet kræver Viacom desuden, at YouTube i fremtiden forbydes at benytte videomateriale, der er produceret af selskaber i mediekoncernen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S