Hemmeligheden bag effektfulde websider

Lær af Siemens, hvis du vil forbedre din virksomheds hjemmeside. Ifølge usability-firmaet Bowen Craggs & Co står den tyske koncern nemlig bag en af verdens bedste virksomhedssider.

Gå ind på www.siemens.com – og på skærmen vil du straks se verdens førende præsentation af en virksomhed på internettet, hvis man sammenligner nogle af verdens største virksomheder.

Det er konklusionen i en stor analyse af 60 af de største virksomheder i verden – de 20 største virksomheder i henholdsvis USA, Europa og kategorien "resten af verden". Bag analysen står usability-firmaet Bowen Craggs & Co., som har for nylig offentliggjorde resultaterne i Financial Times.

Analysen viser, at det især er de europæiske virksomheder, der tilsyneladende har fundet frem til den magiske nøgle, der sikrer, at virksomhedens informationer serveres fornuftigt til virksomhedens interessenter.

Europæerne i top

Otte ud af de ti øverste pladser på listen indtages nemlig af europæiske hjemmesider, mens kun to er amerikanske.

Og det er egentlig lidt overraskende, vurderer usability-eksperten Henrik Vincentz, administrerende direktør hos Userneeds, for det har traditionelt været amerikanske virksomheder, der har været førende.

Men meget tyder på, mener han, at amerikanernes forkærlighed for at smide alle informationer ud på en forside – den såkaldte portal-tilgang – ikke egner sig til den voksende kompleksitet i informationerne, der lægges på nettet, mener Henrik Vincentz.

"Tendensen er, at mere og mere kommunikation med alle virksomhedens interessenter foregår via nettet, og dermed er der også mange informationer, der skal kategoriseres. Det har europæerne traditionelt været bedre til, og det er formentlig den evne, der nu kommer i brug," siger han.

Bundskraberen: China Mobile
Bundskraberen i analysen – den absolut dårligste tilstedeværelse på nettet ud af de 60 vurderede – er China Mobile, skarpt forfulgt af det russiske energiselskab Gazprom.

Hver eneste af de 60 hjemmesider har været udsat for en meget omfattende analyse, og anslået er der i gennemsnit brugt 10 timer på hver virksomheds internetside.

Siderne er blevet vurderet ud fra vægtede parametre som konstruktion, der var det vigtigste, budskab samt evnen til at levere varen til stakeholders som samfundet, investorer, medierne, jobsøgere og kunder.

Hemmeligheden?

Men hvad er så hemmeligheden bag verdens førende "corporate sites"?

Ifølge Bowen Craggs er der især tre lærdomme ved at studere de bedste virksomhedshjemmesider. For det første kan man navigere nemt rundt på siden uden at miste overblikket.

For det andet er de bedste sider i stand til at servicere mange interessenter på én gang.

For det tredje udnytter de dygtigste virksomheder webteknologien godt med podcast og video, men der ses også meget positivt på kreativ brug af mindre bredbåndstunge teknologier.

De allerdygtigste – som eksempelvis Siemens – gør dog endnu mere. Bowen Craggs konkluderer, at Siemens ikke kun skiller sig ud på grund af en yderst sammenhængende præsentation på internettet, men også fordi der er tænkt på alle detaljer.

Ekspert: Tag ved lære
Virksomhederne i undersøgelsen er de allerstørste i verden. Alligevel mener Henrik Vincentz fra Userneeds, at mindre virksomheder kan lære af de store.

"Disse websider håndterer udfordringer som mindre virksomheder vil møde om fem til ti år på strukturdelen. Mængden af indhold vil vokse, fordi mere og mere kommunikation foregår digitalt, og den trend vil også ramme mindre virksomheder," siger Henrik Vincentz.

Han understreger dog, at undersøgelsen kun kan tages for gode varer, når der er tale om virksomhedens overordnede tilstedeværelse på nettet.

"Som e-handelsvirksomhed er der for eksempel brug for nogle helt andre metoder til at komme i kontakt med kunderne," siger han.

Top 10

1. Siemens - www.siemens.com
2. Royal Dutch Shell - www.shell.com
3. BP - www.bp.com
4. Nokia - www.nokia.com
5. AstraZeneca - www.astrazeneca.com
6. Total France - www.total.com
7. IBM - www.ibm.com
8. ING - www.ing.com
9. UBS - www.ubs.com
10. General Electric - www.ge.com

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird