Borger.dk kræver fiktive personer til udviklingen

Portalen borger.dk er afhængig af 12 fiktive arketyper for at servicere borgerne bedst muligt i fire kommende selvbetjeningsløsninger. På længere sigt kan borger.dk få udvidet person-galleriet.

Artikel top billede

Den offentlige borgerportal borger.dk står over for at skulle lancere de første personaliserede selvbetjeningsløsninger på Min Side, og folkene bag sitet ønsker at tage hensyn på borgerne så tidligt som muligt i it-udviklingen.

Derfor kræver Den Digitale Taskforce, at Mit borger.dk bliver udviklet ved hjælp af fiktive arketyper - såkaldte personaer.

"Vores krav skal ses i lyset af, at vi ønsker en bedre borgerservice med udgangspunkt i brugernes behov. Og sammen med data fra de ansvarlige serviceområder, så er vedvarende brug og en løbende udbygning af vores persona-galleri vejen frem," siger fuldmægtig Mette Margrethe Elf fra Den Digitale Taskforce.

Borger.dk er allerede udviklet på baggrund af personaer, der er bygget op af indsamlede data fra forskellige brugerundersøgelser herunder spørgeskemaer, usability-tests, interviews og antropologiske feltundersøgelser såsom observationer.

Persona-metoden vinder indpas

Brugen af personaer i udviklingsarbejdet er en forholdsvis ny metode, der vinder indpas flere steder.

Metoden går ud på at indsamle så mange oplysninger fra målgruppen som muligt, og ud fra disse data bygge arketypiske målgruppemedlemmer med specielle karakteristika, som udviklingerne skal kunne tilfredsstille med it-løsningerne.

Blandt andre benytter it-giganten Microsoft gerne over 60 personaer til både privatbrugerorienterede systemer som Windows Vista og forretningsorienterede systemer som Windows Server System.

Skal kombineres

Indtil videre har borger.dk i samarbejde med it-konsulentfirmaet Creuna fået produceret 12 personaer, der tilsammen skal udgøre målgruppen for brugerne på borger.dk.

"Måske når vi op på 30 eller 50 personaer, inden vi er færdige med alle serviceområder, for brugernes behov og karakteristika – det vil sige datagrundlaget – og vores serviceydelser ændrer sig jo hele tiden. Og så må vi udvikle og opdatere personaer derefter," forklarer Mette Margrethe Elf.

I 2008 skal der lanceres fire personaliserede løsninger på Min Side, hvor borgerne via login kan følge med i transaktioner og kommunikation med det offentlige.

Mine Penge, Min Pension, Min Bolig og Mine Børn er de første løsninger, der skal opbygges via personaer.

Dog vil serviceområderne også blive bygget ud fra kompetencer og undersøgelser hos de ansvarlige serviceområder.

"For eksempel kan Socialministeriet give vores personaer mere relevans i forhold til pensionsforhold på Min Pension-løsningen, fordi ministeriet har et solidt kendskab til, hvad borgene typisk spørger om," forklarer Mette Margrethe Elf.

Skal have tvivlerne med

En af de rapporter, der med sikkerhed vil danne grundlag for udvidelsen af persona-galleriet, er IT- og Telestyrelsens rapport, der konkluderer, at 40 procent af danskerne er it-analfabeter.

"Det er klart, at den slags tal vil vi tage til indtægt, når vi designer vores løsninger. Mange af de 40 procent tvivler måske bare på, hvordan it kan forbedre deres dagligdag. Og det kan vi måske råde bod på med brugervenlige løsninger, hvor der også er taget hensyn til de svagestes behov," fortæller Mette Margrethe Elf.

Allerede nu har borger.dk personaer, der ikke benytter sig af it for at have en bredere forståelse for danskernes it-kompetencer og -behov.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S