Artikel top billede

Nokia Siemens vurderer, at der i 2015 vil blive sendt 100 gange så meget data over netværkene, fortæller Volker Ziegler.

Nokia Siemens: Netværks-trafik bliver en guldgrube

Det fusionerede Nokia Siemens Networks vurderer, at der vil blive sendt 100 gange så meget trafik over bredbåndsnetværk i 2015. Selskabet drøm er at spille en afgørende rolle i opbygningen af infrastrukturen.

Forårsforelskelsen er komplet hos de to giganter Nokia og Siemens, der siden 1. april har haft fælles fodslag i netværks-forretningerne i form af fusionen Nokia Siemens Network.

Ikke nok med at fusionen gør Nokia Siemens til verdens næststørste leverandør af netværk, kun overgået af Ericsson. Den åbner også op for store drømme for fremtiden.

"Det er en industri i voldsom forandring," forklarer Volker Ziegler, chef for Nokia Siemens East Region, som Danmark tilhører, i dag til Computerworld.

100 gange så meget

Volker Ziegler peger på, at spillere som YouTube, Google, og Yahoo har afgørende betydning for, at behovet for en allestedsnærværende bredbåndsinfrastruktur vokser.

Nokia Siemens vurderer, at der i 2015 vil blive sendt 100 gange så meget data over netværkene, der i stigende grad vil blive benyttet til IP tv og video on demand.

"Der kommer flere brugere og applikationer og mere traffik, og samtidig skal vi havde adgang til bredbånd både i hjemmet, på arbejdet og på farten," siger Volker Ziegler.

Skal fyre 9000 medarbejere

Nokia Siemens vision er at spille en afgørende rolle i at koble de fem milliarder mennesker sammen, som man forventer, at der vil være forbundet via telekommunikation i 2015.

Men selvom Nokia Siemens ligger godt placeret på listen over leverandører af infrastruktur, puster spillere som Alcatel-Lucent, Nortel, Cisco, Huawei og Motorola selskabet i nakken.

Derfor meddelte Nokia og Siemens, da fusions-planerne blev annonceret, at der skal spares internt i det nye selskab, hvis man skal kunne opretholde positionen i fremtiden.

"Vi har omkring 60.000 ansatte, og det antal skal reduceres med cirka 9.000, hvis vores planer skal kunne realiseres," lød det i dag fra Volker Ziegler.

Det nye selskab forventer at omsætte for omkring 126 milliarder kroner om året fremover.

Lille Danmark er ikke ubetydelig

Ud af medarbejderstaben på 60.000 sidder blot nogle få hundreder her i Danmark, og det danske marked i sig selv fylder heller ikke meget på verdenskortet.

Faktisk er Danmark ikke engang en del af Europa, når Nokia Siemens opdeler organisationen i de forskellige markeder. Vi hører i stedet, sammen med resten af Norden, til de baltiske lande og Rusland, den såkaldte East Region.

Alligevel er Danmark langt fra ligegyldig for organisationen, mener Thomas Jul, der er chef for selskabets nordiske afdelinger.

"Vi har de fleste kompetencer her i Danmark, og vi besidder meget stærke kompetencer inden for de mobile netværk," siger han og forklarer, at Norden også er interessant på grund af "early adopter"-fænomenet.

Blandt andet er de danske teleselskaber nu alle i fuld gang med at udrulle Turbo 3G (HSDPA) her i landet, ligesom man i øjeblikket tester broadcasting-teknologien DVB-H, der bruges til mobil tv.

Indtil videre sidder de danske medarbejdere på flere forskellige adresser, men det er planen, at alle skal flyttes til de bygninger, som Nokia har på Sydhavnen i København.

Netværk alle vegne

Nokia Siemens fortalte i dag også, at selskabet ikke låser sig fast på blot en bredbåndsteknologi i fremtiden.

I stedet er det planen, at alle de forskellige netværk skal kunne komplimentere hinanden, så slutbrugeren får oplevelsen af en allestedsnærværende adgang til bredbånd.

Det betyder også, at selskabet vurderer, at den ene teknologi ikke behøver udelukke den anden. Blandt andet satser Nokia Siemens både på Turbo 3G og WiMAX, og samtidig ser selskabet også en fremtid for de stationære adgangsteknologier, blandt andet fiberbredbånd.

"Vores udfordring bliver at gøre det let for slutbrugerne at få adgang, for de er nemlig ligeglade med, hvilken teknologi, de får adgang med," siger Thomas Jul.

"Det gode ved konstellationen Nokia Siemens er, at vi kan opfylde operatørernes behov, uanset hvad de måtte være," tilføjer Volker Ziegler.

En af de første kontrakter, som det nye selskab har landet, er opbygningen af det første 3G-netværk i Rusland.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere