Forbrugerombudsmanden har smidt fløjlshandskerne og politianmeldt ti netbutikker, fordi de ikke har oplyst korrekt om fortrydelsesretten på deres respektive hjemmesider.
Det er sket ved slet ikke at oplyse eller ved at angive forkerte oplysninger om fortrydelsesretten.
"Vi har anmeldt butikker over hele landet, og det drejer sig fortrinsvis om mindre netbutikker," oplyser specialkonsulent Katrine de Neergaard hos Forbrugerombudsmanden.
Hun fortæller, at det nu er op til diverse politistationer at kigge på anmeldelserne.
150 butikker var i fedtefadet
Anmeldelserne sker efter, at Forbrugerombudsmandens jurister har kigget på over 280 hjemmesider, hvor mere end 150 websites ikke levede op til kravet om at afgive korrekte oplysninger om fortrydelsesretten.
"Langt de fleste har jo rettet i købsbetingelserne før vores frist udløb 1. maj, men der manglede altså stadig et par stykker. Nogle af de ti netbutikker har rettet oplysningerne om fortrydelsesretten efter fristens udløb, men det var jo for sent," siger Katrine de Neergaard.
Hun forventer, at de ti butikker vil få en bøde for at vejlede eller ikke vejlede kunderne overhovedet.
"Nu må vi lige se, hvad efterforskningen bringer, for der kan jo dukke noget uventet op. Men udgangspunktet er jo, at de skal idømmes en bøde," siger hun.
Katrine de Neergaard vil ikke udtale sig om bødens størrelse, for der findes ingen fortilfælde i sager vedrørende fortrydelsesret.
Tilfreds Forbrugerombudsmand
Anmeldelserne er sket som et led i Forbrugerombudsmand Henrik Øe's kampagne om fortrydelsesret, der har kørt i foråret.
Og han er meget godt tilfreds med resultatet.
- Langt de fleste har nu rettet hjemmesiderne, og jeg er godt tilfreds med kampagnens foreløbige resultat. Vi har fået ryddet op på rigtigt mange hjemmesider og har sat fokus på reglerne om fortrydelsesret, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe på hjemmesiden forbrug.dk.