Vi skal på jagt efter fremtidens arbejdsplads

Væk med email-klienter, faste mødetider og blokeringen af instant messaging. De unges vaner og behov står til at ændre arbejdspladsen markant. Få et bud på, hvordan den ny arbejdsplads vil se ud.

Artikel top billede

Morten Felding, formand for udvalget under IT Branchen, der ser nærmere på fremtidens arbejdsplads.

De kaldes digitalt indfødte – de unge, som om allerede nu er begyndt at pible frem på arbejdspladserne, og som om ganske få år vil overskylle arbejdsmarkedet.

De er opvokset foran en skærm med en mus i hånden. De surfer, chatter og e-mailer.

De har altid adgang til deres personlige netværk ved hjælp af personlig e-mail og instant messaging. Og så adskiller de ikke nødvendigvis arbejdsliv og fritid.

Sagt på en anden måde: Der venter masser af udfordringer for virksomheder med ældre e-mailklienter, konsekvent spærring af instant messaging-programmer på grund af sikkerhedsrisici og faste mødetidspunkter.

Disse udfordringer – og mange andre - forsøger et udvalg under IT branchen med titlen "Fremtidens arbejdsplads" at komme med nogle konkrete bud på, hvordan danske virksomheder skal imødekomme.

Fremtidensscenario hos Siemens

Om ganske kort tid er det første konkrete projekt på skinner.

Her vil it-virksomhederne bag projektet nemlig opstille et showroom, der sætter rammerne for tre konkrete scenarier: Fremtidens arbejdsplads, fremtidens mobile arbejdsplads og fremtidens hjem.

"Indholdet i showroomet tager udgangspunkt i, hvad de enkelte leverandører tror, der bliver vigtigt i fremtiden, og hvordan de forskellige teknologier kan spille sammen," siger Morten Felding, der er formand for udvalget i IT Branchen og administrerende direktør hos Xerox.

Selve showroomet kommer til at ligge i Siemens' bygninger i Ballerup.

Præcist billede af en attraktiv arbejdsplads

Samtidig har udvalget søsat et projekt, der mere specifikt skal kortlægge, hvilke rammer virksomhederne skal skabe, for at være en attraktiv arbejdsplads for den nye generation, der har fået den digitale teknologi ind med modermælken.

"Vi mangler et mere præcist billede af, hvad der bliver fremtidens behov," siger Morten Felding.

Han nævner et eksempel fra sin egen virksomhed. Som i mange andre virksomheder er der i dag et meget firkantet krav om, at medarbejderne kun må tilslutte sig netværket og netværksressourcerne fra pc'er, der er købt, godkendt og registreret i koncernen.

"I virkeligheden er det meget begrænsende for den unge generation af medarbejdere. Den og lignende udfordringer skal vi kunne håndtere," siger han.

Og allerede nu findes der en masse teknologiske løsninger, der kan gøre arbejdspladsen mere attraktiv, mener Morten Felding:

"Lige præcis udfordringen med fremmede pc'er på netværket, kan faktisk løses med it-løsninger, der gør det sikkert at logge en fremmed pc på netværket," siger Morten Felding.

Selv om udvalget i øjeblikket forsøger at sætte mere konkrete ord på, hvad fremtidens generationer kræver af en attraktiv arbejdsplads, hersker der ikke tvivl om, at behovet eksisterer.

Stort behov i Danmark

En undersøgelse tidligere på året viste nemlig, at der i Danmark sammenlignet med andre europæiske lande er et stort behov for at forberede sig på den fremtidige generation. Kun 6 ud af 10 danske erhvervsledere var ifølge en undersøgelse fra Forrester Consulting parat til at modtage den nye generation af unge.

IT Branchen har i øvrigt mødt stor interesse fra medlemsvirksomhederne om at deltage i projektet og dermed få lov til at tegne rammerne for fremtidens arbejdsplads.

Ifølge Morten Felding er udvalget på kort tid blevet det andet største i foreningen.

"Alle it-virksomhederne oplever, at det er en stor udfordring for deres kunder at forme og skabe rammerne for fremtidens arbejdsplads," siger Morten Felding.

Og it-virksomhedernes kunder rådfører sig i høj grad hos deres leverandører, fortæller han.

"Derfor er der et stort behov for, at vi kan give dem nogle gode og relevante svar," siger Morten Felding.

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S