MTV udfordrer iTunes

Rhapsody America er navnet på den nye online musikbutik, som MTV har sat i søen sammen med RealNetworks. Formålet er at give Apples succesfulde iTunes-tjeneste kamp til stregen.

Artikel top billede

MTV har hidtil solgt musik gennem butikken Urge.com. Men nu har tv-stationen sammen med softwareproducenten RealNetworks lanceret tjenesten Rhapsody America.

Computerworld News Service Hvem er bedre til at tjene penge på online musiksalg, end musikkanalen, der definerede en hel generation?

Dette kunne være rationalet bag MTV’s seneste initiativ, Rhapsody America, en musikbutik, der skal udnytte det hastigt voksende marked for salg af musikfiler over internettet.

Et enormt marked, som Apple hurtigt har forstået at sætte sig i spidsen for i kraft af iTunes.

Større bid af kagen

MTV har hidtil solgt musik gennem butikken Urge.com. Men nu har tv-stationen sammen med softwareproducenten RealNetworks, sat sig til bords for at tilrane sig en større bid af kagen.

Og MTV vil sparke markedsføringen af det nye initiativ i gang ved kanalens lige så berømte prisoverrækkelsesshow, MTV Music Awards, som løber af stablen den 9. september.

Brugerne er ikke trygge

Den oprindelige Rhapsody-tjeneste blev skabt af RealNetworks, som dog lancerede den med en abonnementsordning i form af et månedligt gebyr.

Netop den prisstruktur er grunden til, at Rhapsody har haltet bagefter iTunes, hvor man betaler for det, man downloader, mener ledende analytiker ved Forrester Research, Josh Bernoff:

"Alle pengene flyder i iTunes’ retning. For det er de færreste mennesker, der er trygge ved betalingsordningen hos Rhapsody. Dens væsentligste svaghed er, at musikfilerne ikke længere virker, når man afmelder sit abonnement," siger Josh Bernoff.

Rhapsody Americas vicemarketingchef, Kevin Nakao, understreger, at tjenesten vil tilbyde begge betalingsordninger:

"Vi er den totale musikløsning," siger han.

Ubegrænset adgang

Prisen for et Rhapsody-abonnement, der giver ubegrænset adgang til tjenestens musikudbud, er lidt over 70 kroner, hvis brugeren afspiller musikken over computeren. Hvis man vil have den indkøbte musik med sig på en bærbar musikafspiller, er prisen lidt over 80 kroner.

MTV’s samarbejdsaftale med Microsoft om at drive Urge.com udløber i år. Og det har været med til at bane vejen for, at Microsofts konkurrent, RealNetworks, nu løber med partneren. Og det er til stor gavn for RealNetworks, mener brancheanalytikeren, Susan Kevorkian:

"MTV’s langstrakte ekspertise udi musik samt kanalens stærke brand er en tiltrængt vitaminindsprøjtning til Rhapsody-tjenestens image og marketing," siger Susan Kevorkian.

Oversat af Pola Rojan

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

PensionDanmark

IT Security Specialist

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

KMD A/S

Client Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly