Eksperter dumper Skype til virksomheder

Skypes spektakulære nedbrud for halvanden uge siden får virksomhederne til at overveje, om deres IP-telefoni-løsninger er robuste nok.

Artikel top billede

Der er 221 millioner registrerede brugere af Skype verden over, men Gartner vurderer, at det reelle antal af aktive og betalende brugere er omkring 20 millioner.

Verdens mest populære internet-telefoniprogram, Skype, kan være godt nok til private.

Men det er umodent og slet ikke i en klasse, der kan tilfredsstillede virksomheders behov for stabil og pålidelig internettelefoni.

Således viste Skypes verdensomspændende nedbrud for halvanden uge siden, at løsningen på ingen måde kan stå alene som kommunikationsløsning i virksomhederne.

Skype-nedbruddet bør også være en øjenåbner for de virksomheder, der har investeret i et andet IP-telefonisystem(VoIP).

De bør nu gå deres systemer kritisk igennem for at sikre, at stabiliteten og backup i deres systemer er i orden.

Sådan konkluderer to eksperter i IP-telefoni, efter de blandt andet har analyseret det spektakulære og over et døgn lange nedbrud i Skype.

”IP-telefoni har overordnet set bevist sin værd. Men der er ingen tvivl om, Skypes løsning ikke er i virksomhedsklasse,” siger researchchef Scott Morrison fra it-analyse- og konsulentfirmaet Gartner.

Skype mangler serviceaftaler

Gartner har i lang tid frarådet sine kunder at basere virksomhedens kommunikation alene på Skype.

For ud over, at systemet gik ned over hele verden, mener Gartner, at der er en lang række huller i Skypes tilbud til virksomheder.

Det er huller, der er så store, at Skype ikke kvalificerer sig til at komme i betragtning som et professionelt kommunikationssystem.

”Der er blandt andet ingen serviceaftaler (SLA) og ingen servicegarantier. Man kan ikke komme tilbage og gøre krav på noget, hvis Skype ikke leverer den forventede service. Det bør være sådanne aftaler i et seriøst IP-telefoniprodukt til virksomheder,” siger Scott Morrison.

Gartner-analytikeren mener også, at der er store uafklarede spørgsmål om sikkerheden ved anvendelse af Skype.

Desuden tæller det på negativsiden, at selve Skype-programmet er et proprietært program, som udenforstående ikke har stor indsigt i.

Endnu ikke modent

Også teleanalytiker Torben Rune fra virksomheden Netplan har en kritisk indstilling til kombinationen af Skype og erhvervstelefoni.

”Skypes nedbrud bekræfter, at det ikke er modent til erhvervsbrug endnu, ” siger Torben Rune.

Han hæfter sig ved, at Skypes netværk benytter sig af såkaldt peer-to-peer teknologi, hvor brugernes egne pc’er leverer maskinkraften i modsætning til IP-telefoniløsninger, der baserer sig på servere.

”Peer-to-peer teknologien er som sådan er ikke uinteressant, men den har bare ikke et niveau, der gør, at man kan bruge det professionelt i erhvervslivet. Man kan tvivle på, om Skype nogensinde får et professionelt niveau. Jeg tror det faktisk ikke,” siger Torben Rune.

Han mener dog, at Skype kan være udmærket som et supplement i virksomhederne, og det er også muligt at bygge systemer, der arbejder sammen med Skype uden selv at bruge det.

IP-telefoni bør have backup

Torben Rune mener, at det nylige nedbrud kan få stor betydning for virksomhedernes brug af Skype.

Mange mindre virksomheder, især i Europa, bruger Skype, og Skype anslår selv, at op mod 30 procent af samtalerne over netværket har et erhvervsformål.

”Virksomhederne sparer nogle penge ved at bruge Skype, men til gengæld er ulempen så meget desto større, når det ikke virker,” siger Torben Rune.

Han mener også, at Skypes nedbrud samtidig bør sætte tanker i gang hos de virksomheder, der har investeret i andre IP-telefoniløsninger.

”Mange af vores kunder har fravalgt systemer til dublering og redundans i netværket. De har anset netværk og servere for at være så stabile, at det ikke var nødvendigt med en særlig dækning, hvis serveren gik ned,” siger Torben Rune.

Han tilføjer, at man faktisk har langt bedre muligheder for at opbygge særlige backup systemer med IP-telefoni, sammenlignet med de gamle telefonsystemer.

Professionelle løsninger prioriteres

Både Torben Rune og Scott Morrison vurderer, at IP-telefoni generelt vi fortsætte med at vokse, men at virksomhedernes opfattelse af markedet kan ændres.

Måske til fordel for de større spillere som for eksempel Cisco, der leverer de mest professionelle og virksomhedsegnede løsninger.

”IP-telefoni er kommet ind en periode, hvor seriøse virksomheder med konservativt syn på teknologi alvorligt begynder at overveje det. Det er et tog, der ikke kan stoppes nu,” siger Scott Morrison.

Gartner venter en årlig vækst på 20 procent årligt i IP-telefoni på det nordiske marked.

Ifølge tal fra den danske it- og telestyrelse er antallet af danske IP-telefoni-abbonementer steget til 235.000 ved udgangen af 2006 – en stigning 51 procent årligt. Tallet inkluderer kun danske teleselskabers udbud af IP-telefoni og altså ikke, hvor mange danskere, der bruger for eksempel Skype.

Der er 221 millioner registrerede brugere af Skype verden over, men Gartner vurderer, at det reelle antal af aktive og betalende brugere er omkring 20 millioner.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

Nordjylland

AK Techotel A/S

Positiv systemadministrator

Københavnsområdet

Himsa II K/S

Medarbejder til ordrehåndtering

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job