Digital musik redder musikbranchen

Efter fem års uafbrudt fald i omsætningen er musikbranchen igen ved at komme på ret kurs. Den digitale musik kan tage æren for kursændringen.

Artikel top billede

Den regnfulde danske sommer var generelt god for pladebranchen. Nik & Jay sikrede sig med hittet Boing en fjerdeplads over de mest populære digitale singler.

Pladeselskabernes brancheorganisation IFPI har netop opgjort året der gik.

I organisationens årsskriftet har IFPI således samlet statistikker, hitlister, trends, tendenser og artikler om pladebranchen i året 2006.

Tallene viser for første gang i fem år en fremgang i omsætningen, og det er det digitale salg, som trækker læsset i den rigtige retning.

Dansk musik ikke går ned

Trods en tilbagegang på fire procent for den danske musik sammenlignet med juli 2006 var den regnfulde sommer generelt god for pladebranchen.

IFPI's medlemmer omsatte for godt 30 millioner kroner i juli, hvilket er ni procent over niveauet i samme måned sidste år.

Det digitale salg udgør nu mere end 14 procent af omsætningen, hvilket er tæt på en fordobling af niveauet fra samme tid sidste år.

Det digitale salg medvirker således til at sikre pladebranchen en lille fremgang efter fem års fald i omsætningen.

Vi køber i ferie og weekend

Ser man på kurven over salget af digitale musiknumre, er den stødt voksende i perioden, hvilket er udtryk for en generel stigning i antallet af downloadede sange.

Dykker man lidt længere ned i tallene, kan man desuden se, at købere af digitale downloads især foretager deres indkøb når de har fri eksempelvis i weekenden eller ferier.

Tendensen er især tydelig lige efter jul, hvor de mp3-afspillere, der er blevet givet i julegave skal afprøves.

De fem mest populære digitale singler sidste år var:

1. Basshunter, Boten Anna
2. Shakira, Hips Don’t Lie
3. Gnarls Barkley, Crazy
4. Nik & Jay, Boing
5. Infernal, Ten Miles

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S