Google pepper søgeresultaterne op

Google vil vise flere typer links som søgeresultat og søgemaskinefirmaet varsler også billed- og videoreklamer i stedet for de nuværende tekstbaserede annoncer.

Artikel top billede

Computerworld News Service Sundar Pichai, Googles produktchef, sagde torsdag på Citigroups årlige konference, at Google-brugerne fremover vil se et øget antal søgeresultater, der inkluderer forskellige typer links, så som: web-sider, videoklip, billeder, nyhedsartikler og kort.

"Det er stadig i sin vorden. I fremtiden vil være mere offensive med at lancere disse tiltag." sagde Pichai under en Q&A-seance.

Googles nye søgetiltag blev lanceret i maj, men udviklingsarbejdet forventes at løbe i flere år. Formålet er at give brugerne en mere sammenhængende oplevelse, så de for eksempel ikke er nødt til at gentage søgningen for at finde billed-søgeresultater.

"Udover disse forbedringer, er Google nødt til at forbedre brugeroplevelsen, når det gælder om at raffinere og formulere søgeordene; ligeså er en forbedring af den personlige søgeservice, der bruger tidligere søgninger til at indsnævre resultaterne, påkrævet. Anvendelsen af den personlige søgefunktion kræver, at brugeren har en (gratis) Googlekonto. Fremover vil flere oplysninger indgå i personlige søgning," sagde Pichai.

Billed- og videoreklamer

Nicolas Fox, Produktchef hos Google for business og ads quality, sagde, at Google overveje at bryde sin lange tradition for kun at have tekstbaserede reklamer i visningen af søgeresultaterne.

"Stille og roligt, overvejer vi scenariet, hvor billed- og videoreklamer kan vise sig at være mere værdifulde, end de traditionelle pay-per-click tekstbaserede reklamer." sagde Fox. "Den ultimative overvejelse er om det giver brugeren en bedre oplevelse. Vi ønsker ikke at vise ting, der er skrigende og prangende, eller gør brugeren blind overfor reklamerne".

Oversat af Bo Madsen

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse