Artikel top billede

"Tidligere har de forskellige formater for kommunkation ud mod kunderne været et konkurrenceparameter bankerne imellem. Men vi var nu fået en fælles forståelse af, at vi ikke skal konkurrere på formater," siger Lisa Herold Ferbing, vicedirektør i Nordea.

XML bliver standard i nordiske banker

Executive: Nordiske banker vælger fælles standard for kommunikation med erhvervskunderne. Nordea arbejder på at lancere nye produkter baseret på XML-standarden.

De fem største banker i Norden er blevet enige om at bruge XML-formattet som det fælles format ud mod deres erhvervskunder.

Og da bankernes danske organisation, Finansrådet, sammen med søsterorganisationerne i Sverige, Norge og Finland også støtter beslutningen, er der tale om en historisk enighed blandt samtlige nordiske banker om at bruge en fælles nordisk standard i deres kommunikation over for erhvervskunderne.

Alene i Danmark berører beslutningen 144 pengeinstitutter og deres kunder.

”Tidligere har de forskellige formater for kommunkation ud mod kunderne været et konkurrenceparameter bankerne imellem. Men vi var nu fået en fælles forståelse af, at vi ikke skal konkurrere på formater, men i stedet på kompetencer og rådgivning. Vi får ind for, at der skal være standarder, der gælder bredt,” siger Lisa Herold Ferbing, vicedirektør i Nordea og nordisk chef for Cash Management.

To års forarbejde

Beslutningen om at vælge XML som den fælles nordiske standard kommer efter en to år lang indsats fra de fem store nordiske banker – Nordea, Danske Bank, Svenska Handelsbanken, SEB og DnB Nord.

Og otte år efter at man hos blandt andet Nordea og andre banker så småt begyndte at interessere sig for det populære XML-format.

Indtil bankerne får lanceret nye produkter på ryggen af XML-formatet, må virksomhederne så leve med, at hver eneste bank i Norden groft set har deres eget særlige format for at udveksling af information og data mellem banken og virksomheden.

Selv ikke det verdensomspændende Edifact format har fået fodfæste som det fælles format i bankverden.

Det skyldes ifølge Lisa Herold Ferbing blandet andet, at Edifact er meget kompliceret og dyrt at have med at gøre, og i dag er det under fem procent af Nordeas kunder, der anvender Edifact.

XML-produkter i 2008

Beslutningen om at gøre XML til det fælles bankformat er så ny – den blev truffet i august 2007 – at der endnu ikke er kommet konkrete nye produkter på markedet. Og vi skal hen i 2008, før der er nye XML-varer på hylderne, siger Lisa Herold Ferbing.

”Vi arbejder på at lancere produkter fra Nordea baseret på det nye XML-format, men vi har også drøftelser om, hvorvidt vi skal lave en mere fælles lancering af den nye standard i sektoren.”

Læs fredagens trykte udgave af Computerworld for en vurdering af konsekvenserne for bankernes erhvervskunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere