Oracle kaster sig ud i Web 2.0

Oracles middelware-platform skal bære softwaregigantens nye 2.0-satsning.

Computerworld News Service:

Internettets næste fase er blevet kaldt Web 2.0 – eller Enterprise 2.0 for erhvervslivets anvendelse af Web 2.0, og nu ruster softwarevirksomheden Oracle sig til den fremtid.

Det er med udgangspunkt i WebCenter-platformen, at Oracle nu lancerer en række produktserier, som skal skyde virksomheden ind i Enterprise 2.0-tidsalderen.

Satsningen omfatter blandt andet de såkaldte mashup-applikationer, tagging, RSS, wiki, Voice IP samt forskellige søgekomponenter.

Grænser udviskes

En af grundtankerne ved WebCenter er konvergens, forklarer Thomas Kurian, Oracles senior vice president for udvikling af serverteknologi:

"Grænserne for en hjemmeside, en erhvervsapplikation eller et transaktionssystem er udvisket. WebCenter giver en standardbaseret ramme og integrerer det i en applikationsudviklingsramme", siger Thomas Kurian.

Uenighed om definition

Selv om der efterhånden er ligeså mange definitioner på Web 2.0 som der er teknologier forbundet med begrebet, har Thomas Kurian et bud:

"Det handler helt grundlæggende om måden, brugere udveksler informationer på og anvender webbaseret social software til at finde nye måder at arbejde med hinanden", siger han.

Det handler om, hvordan man bruger programmerne på en ny måde, mener en anden it-kender, Andrew MacAfee, lektor ved Harvard Business School:

"For mig er Enterprise 2.0 lig med brugen af freeform social software internt i organisationer. Frem for at koncentrere sig om, hvordan software bliver udviklet, handler det om, hvordan software bliver anvendt", siger Andrew MacAfee.

Oversat af Pola Rojan

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil