Samarbejdstjenester mangler integration

Manglende integration er den hyppigste årsag til, at it-chefer og beslutningstagere i virksomheder er utilfredse med samarbejdstjenester på nettet, viser undersøgelse.

Samarbejdstjenesterne på internettet er en god ide, men lige nu er vi ikke så glade for dem i vores virksomheder.

Det er meldingen fra flere end halvdelen af de it-chefer og beslutningsdeltagere, der deltog i en undersøgelse foretaget af Avanade.

Eksemplerne der var omfattet i undersøgelsen, inkluderede e-mail, instant messaging, videokonferencer og intranet.

I de fleste tilfælde var det den manglende integration, respondenterne beklagede sig over, hvilket giver slutbrugerne mange frustrationer, siger Larry LeSueur fra Avanade.

"Kun 11 procent har en strategi for implementeringen af teknologierne i deres eksisterende miljøer," siger han. "Det betyder ikke, at e-mail eller IM ikke er værdsat, men det er den manglende integration mellem de to, der er problemet."

Han tilføjer, at slutbrugerne opererer med for mange brugerflader i løbet af en arbejdsdag. "It-medarbejderne bærer byrden, som den manglende integration skaber.

It-cheferne kæmper også med at opgøre den reelle værdi i form af investeringsafkastet. "Det er virkeligt det sværeste at kvantificere. Nogle gange når du frem til et tal, men det fortæller kun om en del af det samlede billede," siger LeSueur.

Det er også svært at beregne produktivitetsstigningen, som følge af indførelsen af disse teknologier.

Men selvom de nye teknologier ikke altid kan omsættes til regnskabstal (til glæde for den finansielle chef) der typisk er nødvendige, når der skal foretages it-investeringer; så mener 95 procent af it-cheferne, at de øger medarbejderproduktiviteten, hvilket kan tilskynde til fremtidige investeringer, siger LeSueur.

"Lige nu kan investeringer være svære at retfærdiggøre, men de véd, at disse teknologier udgør et paradigmeskifte," siger han.

Best practice ved indførelsen

Start smart. Før du investerer i online samarbejdsværktøj, bør du foretage en realistisk vurdering af de eksisterende løsninger (selv e-mail-programmerne). Hvis der er klager over disse, er det måske en god ide, at få løst dem først.

Understreg integration. Prøv at anskue alle samarbejdsprodukterne som et samlet billede, eller ligefrem ét program. Flere og flere softwarefirmaer udvikler software, der ikke anerkender eksistensen af andre programmer.

Værdsæt de bløde værdier. Hårde tal om investeringsafkast og lignende er svære at få. En simpel værdi kan være hastighed: Måske kan en gruppe ved hjælp af et IM-chat room lave det samme på en time, som eller ville tage en dag, hvis de fulgte e-mail-tråde.

På jagt efter bedre teknologier

Undersøgelsen fra Avanade viser, at kun 45 procent af virksomhederne er tilfredse med samarbejds- og kommunikationsteknologierne.

En medvirkende faktor: Kun 11 procent har en samlet dokumenteret, og implementeret, strategi for kommunikations- og samarbejdsprogrammerne.

Planlagte træk: 71 procent af de amerikanske firmaer sagde, at de behøver at indføre ny teknologi, for at udvide de digitale samarbejdsmuligheder. For eksempel vil 79 procent implementere virksomhedssøgeværktøj; i dag har 59 procent gjort dette.

Og 68 procent vil indføre virtuelle arbejdsplads-redskaber, hvilket 48 procent allerede har gjort.

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

KMD A/S

BI Enterprise Architect

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S