Hackere tager virksomheders omdømme som gidsel

Tema: Sikkerhed: Analysehuset Gartner opfordrer virksomheder til at beskytte sig selv mod dårlig rygtedannelse på internettet. Især danske virksomheder har store udfordringer, vurderer dansk ekspert.

Tema Distributed Denial of Service-angreb (DDoS). Spam. Og virusangreb.

Blot et par eksempler på, at det i dag er en kendsgerning, at internettet giver virksomhederne helt nye udfordringer.

Men verden står ikke stille, og disse sikkerhedsmæssige udfordringer af mere teknisk karakter vil om ganske få år blive suppleret af et nyt niveau af trusler, hvor kriminelle bevidst vil forsøge at skade virksomheders stadigt mere betydningsfulde digitale omdømme.

Det vurderer vice president hos Gartner, Jay Hesiser.

"I dag er truslerne hovedsageligt af mere teknisk karakter, og et DDoS-angreb kan for eksempel kontrolleres og styres i samarbejde med internet-leverandør og hovedsageligt ku gøre kortvarig skade. Den nye type angreb kan give endog meget langsigtede skader," siger Jay Heiser.

Fremprovokere negativ omtale

Gartner vurderer, at kriminelle fra slutningen af 2010 regelmæssigt forsøge at afpresse for eksempel løsepenge fra virksomhederne ved at true med at skade virksomhedens omdømme.

Det kan for eksempel ske ved at sørge for at fremprovokere negativ omtalte, når potentielle kunder eller andre interessenter søger efter virksomheden på internettet.

Og skaderne kan endog være meget langsigtede, vurderer Jay Heiser:

"Informationerne på internettet kan ikke slettes – de vil altid være der," siger han.

Det er imidlertid ikke nyt, at virksomheders egne informationer om dem selv er i skarp konkurrence med andre aktive netbrugere som blogs og internet-foraer.

Da Krak i vinter sendte regninger ud til virksomheder og organisationer, fordi de havde publiceret såkaldte dybe links til Kraks undersider, blev debatten om sagen flyttet til blogosfæren, hvor Krak decideret mistede kontrollen over informationerne.

Mercedes oplevede negativ omtale

Også den danske importør af Mercedes-biler har været oppe at slås med det anarkistiske internet.

Da den danske importør af Mercedes-biler tilbød de 10 mest aktive danske bloggere en prøvetur i den nye Mercedes C-klasse, gav det så meget debat og især negativ omtale i blogosfæren, at en af bloggernes sider hittede som nummer 8 fra toppen på Googles dansksprogede sider, hvis man søgte på Mercedes.

Ifølge en dansk ekspert på området, kommunikationsrådgiver Christian Bogh fra firmaet Rescu, bør virksomhederne tage disse udfordringer alvorligt. Men det er sjældent hans oplevelse, at det sker:

"Ofte er det fordi, at de ikke forstår, hvad blogs er i stand til at gøre," siger Christian Bogh.

Blogs favoriseres af Google

Blogs og andre aktive sider favoriseres nemlig af de gængse søgemaskiner som for eksempel Google – blandt andet fordi sidens værdi opgøres på baggrund af aktiviteten på siden og om der linkes til siden fra mange andre kilder.

Så når en virksomhed bliver udsat for dårlig omtale, stryger de dårlige informationer straks op søgehitlisten, forklarer Christian Bogh.

Hans råd til virksomhederne er, at de i første omgang udvider overvågningen af informationerne på internettet. Det kan ske gennem tjenester som overskrift.dk og Google Alerts. Senere bør de kaste sig over at skabe et beredskab, der proaktivt kan imødegå den dårlige omtale på nettet.

"Tag fat om nældens rod. Kom ud med historierne og fortæl åbent om alle problemstillinger og bed læserne om at komme med forslag til, hvilke udfordringer, der skal løses," siger Christian Bogh.

"Ofte vil en invitation til dialog være med at skabe en helt anden tone for debatten," siger Christian Bogh.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere