IBM går sammen med Second Life

Sammen med Second Life satser IBM på at udvikle universelle avartarer, der kan bevæge sig fra den ene virtuelle verden til den anden.

I dag er Second Life, Entropia og andre virtuelle verdener små isolerede øer uden færgeforbindelse.

Beboere i Second Life er bundet med deres avartar netop dette ene digitale univers; for at besøge en anden virtuel verden som for eksempel Gaia er de nødt til at bygge en helt ny avartar til netop dette univers.

Tillægsord som træls, irriterende og besværligt passer fint i de brugeres munde, specielt om de måtte have lyst eller behov for at udforske muligheder og grænser i disse virtuelle tre-dimensionelle universer, som tiltrækker både brugere og virksomheder fra hele verden.

En af verdens største it-koncerner IBM er derfor gået sammen med selskabet Linden Lab, der udvikler og driver den virtuelle verden Second Life. Målet er at skabe en slags universal-avartarer, der kan bevæge sig fra den ene virtuelle verden til den næste.

Initiativet kommer ifølge den britiske erhvervsavis Financial Times samtidig med, at en række selskaber har indledt et arbejde om at udvikle standarder til at forbinde det voksende antal af virtuelle verdener, der udgør et endnu udefinerbart potentiale på internettet.

Overfor Financial Times pointerede Ginsu Yoon, vicedirektør i Linden Lab, at de virtuelle verdener endnu befandt sig på et meget tidligt stade, og at der endnu var meget lang vej igen.

Han håbede, at de to virksomheders udviklere kunne arbejde sammen om at udvikle åbne standarder for virtuelle verdener.

"Når man betragter internettet, vil man se, at det er baseret fulkomment på åbne standarder. Og man får ikke noget gennemslag uden åbne standarder," sagde Ginsu Yoon til Financial Times.

Mens IBM foreløbigt har taget teten i denne søgen efter de forretningsmæssige muligheder i det virtuelle 3D-univers med en række initiativer og projekter sammen med koncernens kunder, har Linden Lab etableret sig som en af pionererne i udviklingen af denne type digitale fora.

Men disse er langt fra de eneste, der eksperimenterer med mulighederne i de virtuelle verdener. Mediegiganten CBS vil lade fans af krimi-serien CSI: NY følge opklaringen af sager på Second Life, skriver den amerikanske avis The New York Time.

CBS har allerede præsenteret seerne for den nye dimension i en episode.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere