IBM går sammen med Second Life

Sammen med Second Life satser IBM på at udvikle universelle avartarer, der kan bevæge sig fra den ene virtuelle verden til den anden.

I dag er Second Life, Entropia og andre virtuelle verdener små isolerede øer uden færgeforbindelse.

Beboere i Second Life er bundet med deres avartar netop dette ene digitale univers; for at besøge en anden virtuel verden som for eksempel Gaia er de nødt til at bygge en helt ny avartar til netop dette univers.

Tillægsord som træls, irriterende og besværligt passer fint i de brugeres munde, specielt om de måtte have lyst eller behov for at udforske muligheder og grænser i disse virtuelle tre-dimensionelle universer, som tiltrækker både brugere og virksomheder fra hele verden.

En af verdens største it-koncerner IBM er derfor gået sammen med selskabet Linden Lab, der udvikler og driver den virtuelle verden Second Life. Målet er at skabe en slags universal-avartarer, der kan bevæge sig fra den ene virtuelle verden til den næste.

Initiativet kommer ifølge den britiske erhvervsavis Financial Times samtidig med, at en række selskaber har indledt et arbejde om at udvikle standarder til at forbinde det voksende antal af virtuelle verdener, der udgør et endnu udefinerbart potentiale på internettet.

Overfor Financial Times pointerede Ginsu Yoon, vicedirektør i Linden Lab, at de virtuelle verdener endnu befandt sig på et meget tidligt stade, og at der endnu var meget lang vej igen.

Han håbede, at de to virksomheders udviklere kunne arbejde sammen om at udvikle åbne standarder for virtuelle verdener.

"Når man betragter internettet, vil man se, at det er baseret fulkomment på åbne standarder. Og man får ikke noget gennemslag uden åbne standarder," sagde Ginsu Yoon til Financial Times.

Mens IBM foreløbigt har taget teten i denne søgen efter de forretningsmæssige muligheder i det virtuelle 3D-univers med en række initiativer og projekter sammen med koncernens kunder, har Linden Lab etableret sig som en af pionererne i udviklingen af denne type digitale fora.

Men disse er langt fra de eneste, der eksperimenterer med mulighederne i de virtuelle verdener. Mediegiganten CBS vil lade fans af krimi-serien CSI: NY følge opklaringen af sager på Second Life, skriver den amerikanske avis The New York Time.

CBS har allerede præsenteret seerne for den nye dimension i en episode.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse