IBM går sammen med Second Life

Sammen med Second Life satser IBM på at udvikle universelle avartarer, der kan bevæge sig fra den ene virtuelle verden til den anden.

I dag er Second Life, Entropia og andre virtuelle verdener små isolerede øer uden færgeforbindelse.

Beboere i Second Life er bundet med deres avartar netop dette ene digitale univers; for at besøge en anden virtuel verden som for eksempel Gaia er de nødt til at bygge en helt ny avartar til netop dette univers.

Tillægsord som træls, irriterende og besværligt passer fint i de brugeres munde, specielt om de måtte have lyst eller behov for at udforske muligheder og grænser i disse virtuelle tre-dimensionelle universer, som tiltrækker både brugere og virksomheder fra hele verden.

En af verdens største it-koncerner IBM er derfor gået sammen med selskabet Linden Lab, der udvikler og driver den virtuelle verden Second Life. Målet er at skabe en slags universal-avartarer, der kan bevæge sig fra den ene virtuelle verden til den næste.

Initiativet kommer ifølge den britiske erhvervsavis Financial Times samtidig med, at en række selskaber har indledt et arbejde om at udvikle standarder til at forbinde det voksende antal af virtuelle verdener, der udgør et endnu udefinerbart potentiale på internettet.

Overfor Financial Times pointerede Ginsu Yoon, vicedirektør i Linden Lab, at de virtuelle verdener endnu befandt sig på et meget tidligt stade, og at der endnu var meget lang vej igen.

Han håbede, at de to virksomheders udviklere kunne arbejde sammen om at udvikle åbne standarder for virtuelle verdener.

"Når man betragter internettet, vil man se, at det er baseret fulkomment på åbne standarder. Og man får ikke noget gennemslag uden åbne standarder," sagde Ginsu Yoon til Financial Times.

Mens IBM foreløbigt har taget teten i denne søgen efter de forretningsmæssige muligheder i det virtuelle 3D-univers med en række initiativer og projekter sammen med koncernens kunder, har Linden Lab etableret sig som en af pionererne i udviklingen af denne type digitale fora.

Men disse er langt fra de eneste, der eksperimenterer med mulighederne i de virtuelle verdener. Mediegiganten CBS vil lade fans af krimi-serien CSI: NY følge opklaringen af sager på Second Life, skriver den amerikanske avis The New York Time.

CBS har allerede præsenteret seerne for den nye dimension i en episode.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere