Partier trækker Google ind i valgkamp

Folketingsvalg 2007: Et par af de danske folketingspartier har for længst rustet sig til valgkamp. Partierne har købt Google AdWords, som dukker op, når der søges på typiske mærkesager.

Allerede længe før Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) onsdag eftermiddag blæste valgkampen 2007 i gang har nogle af folketingspartierne forberedt sig på at tiltrække vælgeres opmærksomhed på nettet.

Flere af partierne har nemlig købt annoncer, de såkaldte AdWords, hos søgefirmaet Google.

Det betyder, at når en bruger søger efter eksempelvis ordet velfærd, så dukker der en annonce op i søgeresultatet, som viser vej til partiet Venstre. Men det er ikke kun Venstre, som har købt dette ord som sponsorlink.

Flere køber samme ord

Oppositionspartiet SF har nemlig også investeret i ordet velfærd, som giver eventuelle vælgere mulighed for at klikke sig videre til partiets hjemmeside.

Sidste gang der var valg, forskede Lektor Lisbeth Klastrup fra IT-Universitetet i, hvordan politikerne brugte blogs i forbindelse med valgkampen.

Og hun fortæller, at det handler om at ramme vælgerne der, hvor de befinder sig i dag.

"Det er vel ikke anderledes end at betale penge for at få en annonce i avisen eller hængt en valgplakat op det rigtige sted," siger Lisbeth Klastrup.

Nyt i Danmark

Hun finder det interessant, at de politiske partier aktivt tilsyneladende er begyndt at bruge AdWords , men fortæller at det ikke er et emne, der er blevet forsket i herhjemme.

Samtidig fortæller hun, at hun ikke blev opmærksom på brugen af AdWords under sidste valgkamp.

Den manglende forskning gør det ifølge Lisbeth Klastrup umuligt at vide, om politikernes sponsorlinks på Google faktisk virker.

Men hun mener, at der kan være en vis chance for at folk som ellers ikke vil skrive ord som velfærd, børnepasning eller Asylcenter under en valgkamp vil begynde at udføre mere politisk orienterede søgninger på nettet.

"Og så giver det jo meget god mening," siger Lisbeth Klastrup.

Budskabet skal helt frem

Ifølge Lisbeth Klastrup er det dog væsentligt, at de politiske partier har gjort sig umage for at trække deres mærkesager tydeligt frem på hjemmesiderne.

"Man må jo også regne med, at folk bruger de forskellige partiers hjemmesider til at gå ind og læse om de her ting rimeligt direkte, siger hun.

En serie Google-søgninger på ti udvalgte valgkampsord viser, at det er Venstre og SF, der er længst fremme i brugen af annoncer på søgemaskinen, mens Dansk Folkeparti har købt ordet folketingsvalg.

Computerworld har forsøgt at få en kommentar til brugen af AdWords fra Venstre og SF, men det er endnu ikke lykkedes.

Læs resultatet af Computerworlds fuldstændigt uvidenskabelige undersøgelse her:

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job