Leder: Digitalisering kræver købmænd og krejlere

Computerworld mener: Det danske it-marked er ved at blive redefineret af to personer. Dem kan vi alle lære af. For de forstår at udklække digitale forretningsmodeller.

Computerworld mener: Det danske it- og telemarked – fundamentet under den danske digitalisering – bliver for tiden redefineret af to danske købmænd, som man kunne fristes til at kalde for købmanden og krejleren.

Den ene er Ib Kunøe, som især med konsolideringen af it-branchens forhandlerled gennem fusionerne af Ementor, Atea og Topnordic har bidraget med et tiltrængt professionelt købmandskab til den danske it-branche.

Ib Kunøe blev ligefrem hædret for sin indsats med årets IT-pris. Senest har han ytret ambitioner om at tage det kommunaltejede KMD under kærlige købmandshænder.

Måske slet ingen dårlig ide.

Den anden er Frank Rasmussen, som efter sin succes med Telmore – der blev solgt til TDC for 400 mio. kr. – nu med Bibob endnu en gang har krejlet kunderne en takstbrækkende mobilløsning.

Så rent ramte Frank Rasmussen, at Bibob efter få timers åbning måtte lukke dørene midlertidigt på grund af overvældende kundetilstrømning.

Det virker

Frank Rasmussens forretningsmodeller viser, at teleliberaliseringen i Danmark virker.

Selv om rammelovgivningen på teleområdet måske ikke er perfekt, så tilfører den markedet nye og innovative forretningsmodeller, der leverer kunderne en merværdi, som de etablerede selskaber ikke har evnet – eller ønsket – at gøre.

Netop derfor er der behov for en Frank Rasmussen på telemarkedet, som der var brug for en Michael O’Leary – stifteren af Ryan Air – på luftfartsmarkedet.

I medierne bliver Frank Rasmussen kaldt “gadedrengen” som en beskrivelse af den frække arketype, han repræsenterer – en selfmade og upoleret David, der tager kampen op mod telemarkedets mange veletablerede Goliat’er, der har forsøgt at begrænse effekterne af mere end et årtis teleliberalisering med svært gennemskuelige produkter og prisstrukturer.

De etablerede selskaber konserverer hellere etablerede posi­tioner end nytænker deres forretningsmodeller.

Behov for nytænkning

Netop derfor er der behov for den købmandsmæssige nytænkning, som både Frank Rasmussen og Ib Kunøe leverer, så kunderne får glæde af markedets dynamik.

Desværre råder hverken købmanden eller krejleren bod på, at teleselskaberne har forkrøblet teleliberaliseringen teknologisk ved ikke at skabe alternativer til TDC’s nedslidte kobbernetværk, som var et andet mål med teleliberaliseringen.

Den problemstilling vil uundgåeligt komme på den politiske dagsorden med fornyet aktualitet i takt med, at omfanget af problemet vokser. Lige nu må vi nøjes med at glæde os over den kommercielle iderigdom på andre områder.

Der er et andet interessant aspekt ved Frank Rasmussens succes. Han er hverken uddannet datamatiker eller økonom.

Han har kun en folkeskoleeksamen – lige som Ingvar Kamprad, stifteren af Ikea, verdens fjerde rigeste mand. Hvad Frank Rasmussen til gengæld har tilegnet sig i “livets skole”, som han kalder det, er digitale kompetencer.

Frank Rasmussen ved, hvordan teknologi fungerer, og hvordan den kan bruges.

Han tilsætter en analyse af, hvad kunderne rent faktisk har brug for – det, der på managementdansk kaldes for “brugerdrevet innovation” – og Heureka!, en ny digital forretningsmodel er udklækket.

Det er præcis, hvad vi har brug for meget mere af i alle hjørner af dansk erhvervsliv.

Nye digitale forretningsmodeller og flere digitale kompetencer. I den henseende har vi her en god rollemodel, som bør inspirere mange MBA-uddannede danske direktioner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager, Maverick

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S