"De videoer, der slår igennem på nettet er sjove, anderledes eller tankevækkende, hvilket ikke er tilfældet for langt størstedelen af det materiale, partierne udsender i øjeblikket," siger en ekspert.

Politikerne undgår dialog på nettet

Folketingsvalg 2007: De danske partier flytter valgkampen på nettet. Men partierne er ikke interesserede i net-dialog. Vælgerne går i den stik modsatte retning.

Blogs, YouTube, Flickr, Facebook, MySpace er i denne valgkamp blevet helt nye og meget populære redskaber for de politiske aktører.

Rigtig mange kandidater og partier har taget en eller flere af de sociale tjeneste til sig, og de danske politikere virker meget begejstrede for internettet som platform.

Begejstringen er dog kun i top, når der er tale om at præsentere politiske budskaber, og den forvandles til hjertebæven, når det kommer til dialog med vælgerne.

"Partierne vil have strømlinede kampagner, hvor der ikke går noget galt eller stilles kritiske spørgsmål," siger Jakob Linaa Jensen, adjunkt, Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.

"Denne filosofi passer rigtig dårligt sammen med nettets natur, der handler om gensidig dialog."

Lækkert hår
"Partierne er ikke interesseret i dialog med vælgerne via nettet. Vælgerne stiller nemlig spørgsmål og kræver svar, hvilket de i ringe omfang er gearet til at kunne klare," siger Jakob Linaa Jensen.

"De traditionelle partiers opbygning er heller ikke egnet til det direkte demokrati, som teknologien tilbyder. De er hierarkisk opbyggede og kræver disciplin"

Den digitale platform bruges kun til fremvisning af valg-facader, hvor det gælder om at have det pæneste hår (hvilket i øvrigt bragte den amerikanske præsidentkandidat John Edwards i strid modvind) og lige så velfriserede budskaber.

Brugergeneret indhold på partisiderne er en by i Rusland, og der er i øjeblikket ikke tale om en reel afløser eller udvidelse af det gode gamle danske forsamlingshusprincip om, at politikerne møder borgerne og svarer på de spørgsmål, som optager den almindelige dansker.

For kedelige
Den socialdemokratiske statsministerkandidat, Helle Thorning-Schmidt, har lanceret Helle TV, Dansk Folkepartis leder sender daglige videobreve fra valgkampen, Villy Søvndal præsenteres i et podcast og landets øjeblikkelige statsminister har profiler på både Facebook og MySpace.

Det lyder top-moderne og helt fremme i skoene, men som et bredt politisk redskab har det i øjeblikket næppe den store effekt, siger en ekspert. Tiltagene er ikke tænkt til nettet, og derfor bliver de dræbende kedelige.

"Tager man et kig på de danske politiske videoer på YouTube bliver de aldrig en succes i den nuværende form," siger Jakob Linaa Jensen.

"Ingen gider se en video af en politiker, der står på et kontor og taler om sig selv. De videoer, der slår igennem er sjove, anderledes eller tankevækkende, hvilket ikke er tilfældet for langt størstedelen af det materiale, partierne udsender i øjeblikket."

Kigger man på seertallene for de videoer som spidskandidaterne Helle Thorning-Schmidt (S) eller Pia Kjærsgaard (DF) har lagt på nettet, hører de da heller ikke til blandt topscorerne, for de sniger sig sjældent over 1.500 visninger.

Vælgerne bekender kulør
De danske vælgere går i den stik modsatte retning. De danner politiske grupper og communities via sociale netværkstjenester som eksempelvis Facebook.

Stemmeafgivelsen har traditionelt været en meget personlig sag i Danmark, men flere og flere begynder at bekende kulør.

"Vælgerne begynder at danne sig en identitet gennem politiske kampagner, og man kan ane et skifte i retning af amerikanske tilstande, hvor vælgerne helt tydeligt tilkendegiver deres standpunkt," siger Jakob Linaa Jensen.

På trods af at nettet hele tiden får en større og mere betydningsfuld rolle i den politiske sfære, mener han ikke, at de aktive vælgere vil blive inddraget på partiernes websider i den nærmeste fremtid.

"Partierne er konservative og dårligt rustede til nettet, derfor bliver de nogle af de sidste, der vil gøre brug af de interaktive muligheder," siger Jakob Linaa Jensen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud computing 2017: Få styr på de nye løsninger og teknologier

Cloud-markedet boomer i disse år - og det samme gør mængden af leverandører, løsninger og leverancemodeller. Få styr på de nyeste cloud-teknologier og -løsninger.

10. maj 2017 | Læs mere


Mulighederne med 3D-print: Fra prototype til produktion

3D-printerne kan revolutionere hele industrier og rummer et kæmpe potentiale for din virksomhed. Vi sætter fokus på alle de nye muligheder med 3D-print - fra prototype til produktion. Kom og hør eksperterne og se live demo.

17. maj 2017 | Læs mere


Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmuligheder stiger hastigt i antal samtidig med at det egentlige potentiale er klart til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. maj 2017 | Læs mere






Computerworld
Danske netbanker og Nets ramt af massive it-problemer: Her er årsagen
Opdateret torsdag morgen: En stribe danske netbanker samt Nets var onsdag ramt af store problemer med blandt andet betalinger og pengeoverførsler. Samtidig blev DSB ramt af et totalt nedbrud.
CIO
Tidligere it-topchefer fra Saxo Bank og DSB klar med stor dansk it-satsning: Satser massivt på kunstig intelligens
To tunge danske it-profiler står bag et nyt it-selskab, der satser på det brandvarme marked for kunstig intelligens. Tidligere it-topchef i Saxo Bank står i spidsen for virksomheden, der allerede har en række store kunder og samarbejdspartnere på plads.
Comon
Anmeldelse: Flitsbuer og mekaniske fortidsøgler forenes på smukkeste vis i Horizon: Zero Dawn
Fremtids teknologi og stammesamfund blandes i knap så original, men imponerende spil-blockbuster.
Channelworld
White paper
Cloud transformation: Vind, træn eller tab
Dette whitepaper er for de virksomheder, der vil i gang eller er ved at træffe beslutningen om at gå i gang med migreringen til cloud.