"De videoer, der slår igennem på nettet er sjove, anderledes eller tankevækkende, hvilket ikke er tilfældet for langt størstedelen af det materiale, partierne udsender i øjeblikket," siger en ekspert.

Politikerne undgår dialog på nettet

Folketingsvalg 2007: De danske partier flytter valgkampen på nettet. Men partierne er ikke interesserede i net-dialog. Vælgerne går i den stik modsatte retning.

Blogs, YouTube, Flickr, Facebook, MySpace er i denne valgkamp blevet helt nye og meget populære redskaber for de politiske aktører.

Rigtig mange kandidater og partier har taget en eller flere af de sociale tjeneste til sig, og de danske politikere virker meget begejstrede for internettet som platform.

Begejstringen er dog kun i top, når der er tale om at præsentere politiske budskaber, og den forvandles til hjertebæven, når det kommer til dialog med vælgerne.

"Partierne vil have strømlinede kampagner, hvor der ikke går noget galt eller stilles kritiske spørgsmål," siger Jakob Linaa Jensen, adjunkt, Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.

"Denne filosofi passer rigtig dårligt sammen med nettets natur, der handler om gensidig dialog."

Lækkert hår
"Partierne er ikke interesseret i dialog med vælgerne via nettet. Vælgerne stiller nemlig spørgsmål og kræver svar, hvilket de i ringe omfang er gearet til at kunne klare," siger Jakob Linaa Jensen.

"De traditionelle partiers opbygning er heller ikke egnet til det direkte demokrati, som teknologien tilbyder. De er hierarkisk opbyggede og kræver disciplin"

Den digitale platform bruges kun til fremvisning af valg-facader, hvor det gælder om at have det pæneste hår (hvilket i øvrigt bragte den amerikanske præsidentkandidat John Edwards i strid modvind) og lige så velfriserede budskaber.

Brugergeneret indhold på partisiderne er en by i Rusland, og der er i øjeblikket ikke tale om en reel afløser eller udvidelse af det gode gamle danske forsamlingshusprincip om, at politikerne møder borgerne og svarer på de spørgsmål, som optager den almindelige dansker.

For kedelige
Den socialdemokratiske statsministerkandidat, Helle Thorning-Schmidt, har lanceret Helle TV, Dansk Folkepartis leder sender daglige videobreve fra valgkampen, Villy Søvndal præsenteres i et podcast og landets øjeblikkelige statsminister har profiler på både Facebook og MySpace.

Det lyder top-moderne og helt fremme i skoene, men som et bredt politisk redskab har det i øjeblikket næppe den store effekt, siger en ekspert. Tiltagene er ikke tænkt til nettet, og derfor bliver de dræbende kedelige.

"Tager man et kig på de danske politiske videoer på YouTube bliver de aldrig en succes i den nuværende form," siger Jakob Linaa Jensen.

"Ingen gider se en video af en politiker, der står på et kontor og taler om sig selv. De videoer, der slår igennem er sjove, anderledes eller tankevækkende, hvilket ikke er tilfældet for langt størstedelen af det materiale, partierne udsender i øjeblikket."

Kigger man på seertallene for de videoer som spidskandidaterne Helle Thorning-Schmidt (S) eller Pia Kjærsgaard (DF) har lagt på nettet, hører de da heller ikke til blandt topscorerne, for de sniger sig sjældent over 1.500 visninger.

Vælgerne bekender kulør
De danske vælgere går i den stik modsatte retning. De danner politiske grupper og communities via sociale netværkstjenester som eksempelvis Facebook.

Stemmeafgivelsen har traditionelt været en meget personlig sag i Danmark, men flere og flere begynder at bekende kulør.

"Vælgerne begynder at danne sig en identitet gennem politiske kampagner, og man kan ane et skifte i retning af amerikanske tilstande, hvor vælgerne helt tydeligt tilkendegiver deres standpunkt," siger Jakob Linaa Jensen.

På trods af at nettet hele tiden får en større og mere betydningsfuld rolle i den politiske sfære, mener han ikke, at de aktive vælgere vil blive inddraget på partiernes websider i den nærmeste fremtid.

"Partierne er konservative og dårligt rustede til nettet, derfor bliver de nogle af de sidste, der vil gøre brug af de interaktive muligheder," siger Jakob Linaa Jensen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

28. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

30. august 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
IBM efter overtagelsen af 300 KMD-medarbejdere: "Vi har ikke planer om at indføre tryghedsaftaler"
Interview: IBM ønsker ikke at indføre tryghedsaftaler. Det er meldingen fra selskabets kommunikationschef, Benedicte Strøm, der understreger, at selskabet vil overholde sine forpligtelser over for de 300 KMD-ansatte, der overflyttes til virksomheden fra begyndelsen af oktober.
Computerworld
KMD tæt på milliardaftale med IBM: Klar til at outsource infrastruktur og hundredevis af medarbejdere
Ifølge Computerworlds oplysninger er KMD tæt på at outsource selskabets infrastruktur og driftsopgaver til IBM. Det betyder, at flere hundrede medarbejdere vil blive berørt af den flerårige aftale, som har en årlig værdi på omkring 500 millioner kroner.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.