Vores mødre kan være farlige for it-udviklingen

CIO Innovation Forum: It-faget har dårlige odds, fordi syv ud af ti unge er påvirket af forældre, der ikke har forstand på it.

Artikel top billede

Spil ikke computer. Gå ud og leg. Sådan lyder det fra mange velmenende forældre. Og det skader udviklingen.

Glem alt om store imagekampagner, pjecer og brochurer og skåltaler rettet mod de unge.

Hvis it-sektoren vil rekruttere flere, skal indsatsen lægges et helt andet sted, nemlig hos deres mødre.

Det indikerer en undersøgelse foretaget af it-vest, der er et samarbejde mellem Handelshøjskolen i Århus, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet. I undersøgelsen fortæller 70 procent af de unge, at især deres mødre har stor indflydelse på deres valg af uddannelse.

"Og det er jo skidt, når mor hele barndommen har sagt: Gå nu væk fra den computer og gå ud at leg," sagde Gitte Møldrup, direktør for it-vest, da hun præsenterede undersøgelsen, der også pegede på andre interessante grunde til de unges uddannelsesvalg.

Undersøgelsen blev onsdag eftermiddag præsenteret på møde i tænketanken CIO Innovation Forum.

Blakket image

Her var it-sektorens image på dagsordenen for de fremmødte it-topledere, repræsentanter fra uddannelsesinstitutioner og sågar en flok gymnasieelever fra Virum Gymnasium.

Og baggrunden er alvorlig nok.

It-branchen står midt i en massiv rekrutteringskrise, og fremtiden tegner dyster, for de unge vægrer sig fortsat mod at søge ind på it-uddannelserne.

Undersøgelsen fra it-vest var et led i uddannelses-institutionernes satsning "Future People", der skal forbedre it's image.

Formålet med undersøgelsen er at identificere, hvordan it-uddannelserne kan blive mere attraktive i de unges øjne.

Ud over mødrene er to andre faktorer væsentlige for elevernes valg: Dels om de er gode til gymnasiefagene. Dels om faget er kendt.

Der er meget at gøre

"Det er jo meget interessant. Veterinærteknik er jo heller ikke et fag, men alle ved, at man kan blive dyrlæge. Noget tyder altså på, at vi som branche også kan gøre en masse," sagde Allan Fischer Madsen, vice president hos Devoteam og formand for den styregruppe i tænketanken, der arbejder med det digitale image.

Noget tyder på, at han har ret.

I hvert fald kunne en af eleverne fra Virum Gymnasium fortælle, at it-branchen glimrer ved sit fravær på uddannelsesmesserne.

Og en anden elev fortalte, at hun simpelthen ikke har en anelse om, hvad er en it-arkitekt er for en størrelse.

It er et ikke-fag

Undersøgelsen fra it-vest viser endvidere, at de færreste unge har kendskab til omfanget af det arbejde, der egentlig ligger bag brugerfladen i it-programmerne.

Flere af de unge mener for eksempel slet ikke, at de harbehov for at lære mere om it, fordi de selv mener, at de er ganske dygtige til at betjene Powerpoint og Word.

"Man kan nærmest sige, at it – som vi forstår det – er et ikke-fag for de unge," sagde Gitte Møldrup Nielsen fra it-vest.

Image-problemet rækker dog videre end unge, der har meget dårligt kendskab til it-faget. I den brede befolkningsgruppe er det digitale image også svagt.

Det er netop blevet dokumenteret endnu engang i en opinionsundersøgelse, som Green Analyse­institut har gennemført.

74 procent af danskerne mener ifølge undersøgelsen, at it-branchen er en stresset branche, 59 procent mener, at den er præget af mandlige værdier, og 41 procent, at den er nørdet.

Uklar kommunikation

Ifølge Berlingske Tidendes chefredaktør Lisbeth Knudsen, der sidder med i tænketankens styregruppe, handler det blandt andet om uklar kommunikation.

På den ene side illustrerer jobannoncerne fra it-virksomhederne nemlig guld og grønne skove, men sammenholdes det med overskrifterne om it i medierne, så er de i overvejende grad negative.

"Der må ske en kortslutning i hovedet på mange. Forskellen på overskrifterne og budskaberne i jobannoncerne virker kontra-produktive i forhold til rekruttering," sagde Lisbeth Knudsen.

Gør it attraktivt for kvinderne

Også kvinderne – og måske de kommende mødres – manglende interesse for it-sektoren blev bragt på dagsordenen. Her var der flere bud på, hvad it-branchen kan gøre for at tiltrække flere fra det kvindelige køn.

Et af dem kom fra Ina Corydon, der er it-chef i Allerød Kommune.

"Man kan for eksempel ændre sprogbruget. Jeg søgte ikke stillingen som it-chef, men chefkonsulent for digital forvaltning. Allerød Kommune tænkte, at det ville have en alt for teknisk karakter, hvis kommunens søgte en it-chef, og det var smart tænkt," sagde hun og pegede desuden på at fremhæve storytelling-elementet:

"Jeg læste jura, men havde jeg vidst, hvad der fandtes af fag inden for it, da jeg valgte uddannelse, ville jeg have været datalog og arbejdet med systemarkitektur," sagde hun.

Senere på eftermiddagen mødes alle tænketankens deltagere i et omfattende gruppearbejde.

Her er det formålet at komme med konkrete bud på, hvad der kan gøres for at løfte it's image.

Det vil senere udmønte sig i en konkret handlingsplan for fremme af det digitale image.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S