Lader aviserne deres læsere i stikken?

ComputerViews: Nyhederne på nettet serveres som små blip, der drysser ned over læserne. Sammenhæng og analyse må de selv finde. Er det godt?

Artikel top billede

ComputerViews: Reuters går sammen med International Herald Tribune om at servere nyheder online.

Her hjemme har Morgenavisen Jyllands-Posten forlovet sig med Microsoft med et tilbud med en digital avis.

Og de er bestemt ikke alene. Alle de store mediehuse, herhjemme som udenfor, er på jagt efter læserne og abonnenterne, der i stadigt større tal holder op med at betale for aviserne for i stedet at hente nyheder gratis.

Eller måske nappe en gratis avis på gaden.

Alt sammen er det i hvert fald gratis for os almindelige dødelige, der ikke hedder Rupert Murdoch, Lisbeth Knudsen eller Tøger Seidenfaden til mellemnavn.

Men er det godt?

Realiteten er, at brugerne (tidligere kendt som "læserne") selv udvælger de nyheder, som fænger dem, tænder dem eller fanger dem.

Og ingen kan vel have noget i mod det frie valg?

De færreste vil argumentere for, at vi mangler "smagsdommere" til at udpege, hvad der er "godt" for os at læse.

Det kan skabe skel

Ikke desto mindre frygter forskere som professor Kirsten Drotner, at udviklingen skaber et skel blandt brugerne.

En kløft mellem de, der forstår at søge sammenhænge i form af analyser, blogs eller andre kilder, og de andre, der blot lader sig bombardere af fragmentariske nyheder om Jørgen Poulsens 750.000 kroner fra Røde Kors, Angelina Jolies nye bryster eller Socialdemokraternes nej til en folkeafstemning.

Lader man et bredt udsnit af læserne i stikken ved at lade dem selv vælge, hvad der er det vigtigste i den uendelige strøm af nyheder? Er det Jørgen Poulsen, Angelina Jolie eller Helle Thorning Schmidts nej til en folkeafstemning?

Jens Nicolaisen er direktør på Morgenavisen Jyllands-Posten og manden med ansvaret for avisens nye digitale avis, der er udviklet i samarbejde med Microsoft, så læserne kan få deres helt egen avis skræddersyet efter de mener er vigtigt at vide.

Jens Nicolaisen er ikke bekymret for, at læserne lades i stikken med det frie valg.

I samspil med læserne

Han tror stadig på, at journalisterne har en rolle at spille med at prioritere døgnets vigtigste historier.

Men nu i samspil med læserne.

Med den nye avis vælger den enkelte læser, hvilken type historier der skal i hans individuelle avis.

Samtidig med den store masse af brugere er med til at stemme om døgnets vigtigste historier målt på antallet af klik, hver artikel får.

Alt sammen giver læserne flere bud på, hvad der var de vigtigste begivenheder. Og journalisterne må oppe sig i konkurrencen med brugerne om at levere de rigtige (læs: mest efterspurgte) nyheder.

Og i et kapitalistisk samfund er konkurrence pr. definition en god ting.

Men umiddelbart hjælper det ikke brugerne til at finde sammenhængene i den mængde nyheder, der vælter ned over dem hvert minut.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S