Europæisk tele-kæmpe dropper UMA

En af de få udbydere, der bruger UMA til at kombinere Wi-Fi og mobiltelefoni med dual mode-telefoner, har droppet standarden til fordel for en mere åben SIP-baseret tilgang.

Computerworld News Service Halvvejs gennem lanceringen af Unica, en konvergeret telefonservice, der er baseret på UMA (unlicensed mobile access), hvor en dual mode-telefon skifter mellem cellenetværket og abonnentens indendørs Wi-Fi-service, har Telecom Italia skiftet og lanceret en service, der opnår det samme gennem SIP.

Årsagen er ifølge branchesiden Unstrung manglen på telefoner og hindringer opsat af den italienske radioregulator.

”Vores lancering tidligere på året var baseret på UMA, men vi har droppet teknologien,” udtalte Enrico Roberto Polese, senior project manager hos Telecom Italia Lab, ved Developing Converged Services-konferencen i London.

”Jeg har mistanke om, at et par andre operatører også dropper det, men på den anden side er der muligvis et par lanceringer i vente,” siger Dean Bubley fra Disruptive Analysis.

”Mine første pessimistiske forudsigelser har vist sig ikke at være pessimistiske nok – de første forudsigelser jeg kom med i midten af 2005 var for 2m UMA-hjem (i gennemsnit 1,2 telefoner per hus) ved udgangen af 2007.”

Telecom Italia lancerede en begrænset version af UMA-tjenesten tidligere på året ved hjælp af Motorola-enheders kommercielle FMC-service, men blev presset af den italienske regulator Agcom til at åbne tjenesten for konkurrenterne ved at udbyde en engros-version af tjenesten inden for et halvt år.

Det nye Unica er et firdobbelt spiltilbud, der bruger en SIP-klient, der er udviklet af Telecom Italia og bygget ind i dual mode-telefoner.

Den kommer til at være tilgængelig på andre Symbian-telefoner, men på nuværende tidspunkt er den kun på Nokia E65 med planer om andre Nokia-apparater og Windows Mobile-telefoner.

Tjenesten har en ”hard handover”, hvilket betyder at opkald ikke kan roame fra én tjeneste til en anden.

Telecom Italia har planer om at tilbyde den tjeneste senere ved at flytte tjenesten over på IMS-platformen, som bliver implementeret på 3G-netværk, men betragter for nu tjenesten som klar, selvom brugerne er nødt til at foretage et genopkald hvis de går ind i – eller forlader deres hjem, mens de taler i telefon.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis