Facebook og bagsiden af Web 2.0

Efter et år med ballade på blogs og en konstant kamp om privatlivets fred på Facebook var det passende, at dette års Le Web 3-konference begyndte med en diskussion om ”bagsiden” af Web 2.0.

Computerworld News Service: “Internettet er blot endnu en menneskelig udtryksform, og derfor er det offer for menneskelige fejl ligesom ethvert andet foretagende,” sagde Chris Alden, administrerende direktør for blogging-virksomheden Six Apart.

Han sad i panelet til den årlige Le Web 3-konference sammen med chefer fra Facebook og den sydkoreanske internetgigant, Daum Communications.

Problemet med internettet er dets anonymitet, som nedbryder folks sans for social ansvarlighed og opfordrer til krænkende kommentarer i blogs eller værre, lød det fra deltagerne i diskussionen.

Opgiver bare forkert navn

Folk kan blive spurgt om de vil tilmelde sig, men de opfinder skærmnavne, og kun få mennesker med onde hensigter opgiver deres rigtige navn og adresse.

I Sydkorea har regeringen forsøgt at håndtere al balladen på nettet ved at udstede brugernavne, der er forbundet til folks rigtige navn og adresse.

Men det gør it sårbar at lagre sådanne informationer centralt, og det har medført, at tusindvis af sydkoreanere har fået stjålet deres personlige data kort tid efter, at systemet blev indført, fortæller Loic Le Meur, den franske blogger og iværksætter, der står bag konferencen.

”Regeringens centraliserede tilgang forbinder reelle – og online identiteter, men problemet med privatliv er større end andre problemer i online-miljøet," sagde Jaewoong Lee, grundlægger af Daum.

”Regeringens system kan være en hjælp til at identificere mennesker, der handler forkert, men man sætter privatlivets fred på spil.”

Han mener, det ville være bedre at bruge folks online-historie som en målestok for deres troværdighed.

Det er sjældent folk, der har været kunder hos Daum i fem år, der udsender det mest krænkende materiale, udtalte han.

Ægte online-identitet

Chris Alden var enig og sagde, at når man ser på historikken for kommentarer og opbygger en profil, begynder folk at have en ægte online-identitet.

Ideen er, at folk skal gøre sig fortjent til godkendelse og troværdighed baseret på den tillid, de opbygger ud fra deres tidligere aktiviteter på en side.

Facebook har færre problemer med falske identiteter, fordi virksomhedens værdi afhænger af, at brugerne er synlig for deres venner i den virkelige verden.

Men Facebook har kæmpet med bagsiden af falske identiteter og den anden mærke sky, der hænger over Web 2.0 – den der handler om privatliv og om, hvordan folks personlige data bliver brugt.

Facebook kritiseres

Dan Rose, chef for Facebooks business development, blev bedt om at forklare virksomhedens kontroversielle Beacon-system, som sporer Facebook-brugeres aktiviteter på partnersider.

Virksomheden gjorde det lettere for sine brugere at melde sig ud af systemet efter et ramaskrig over krænkelse af privatlivet, men Facebook bliver stadig kritiseret for at indsamle data, efter folk er logget af siden og for at indsamle data om folk, der ikke er medlem af Facebook.

Virksomheden har lavet to fejl, mener Dan Rose. Man reagerede ikke hurtigt nok på kritikken, og man gjorde en dårlig indsats for at forklare, hvad Beacon er.

Han hævdede, at Beacon ikke primært blev udviklet som et markedsføringsprodukt, men som en måde, hvorpå brugene kunne dele deres aktiviteter uden for Facebook med deres venner.

Det stemmer dog ikke overens med det, Facebook har sagt om Beacon tidligere, da det blev kaldt ”kernen” i virksomhedens markedsføringssystem.

Oversat af Mille Bindslev

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job